https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

There is only one nation the devil must destroy

 

Det finnes bare én nasjon djevelen må ødelegge

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=31b9864f-3a7f-58aa-840f-88d204e04ac4&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

ISRAEL OG NASJONENE: Profetene forteller at Gud vil føre folket tilbake til landet og gjenopprette Israel med Jerusalem som hovedstad. Folkeslagene vil samle seg mot dem, skriver Martin Gellein. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Meninger

Martin Gelleinforkynner i Ordet & Israel

Publisert: 22.08.2024 15:04Sist oppdatert: 19:06

Det er bare én nasjon djevelen må ødelegge for å ødelegge Guds frelsesplan. Gud har fra evighet av besluttet å velsigne alle slekter på jorden ved Israel.

Både Farao og Haman var som besatt av å holde folket borte fra landet. Men de lyktes ikke. Og ut av Israel kom Jesus og Evangeliet, Verdens lys og Verdens håp, slik Gud hadde lovet ved profetene.

Profeten Amos skriver at Gud ikke gjør noen ting, uten at han først har åpenbart det for sine tjenere profetene. Profetene forteller at Gud vil føre folket tilbake til landet og gjenopprette Israel med Jerusalem som hovedstad. Folkeslagene vil samle seg mot dem. Hele folket vil ta imot Evangeliet. Da kommer Jesus, Israels konge og Verdens frelser, tilbake til Jerusalem for å opprette Guds rike på jorden.

Fra slutten av 1800-tallet begynte jødene å vende tilbake. Folkerettslige beslutninger ga jødene rett til å gjenopprette Israel. Hitler gjorde alt som sto i hans makt for å forhindre Israels gjenopprettelse. Men heller ikke han lyktes.

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=dcf3ff15-4bbb-5491-be31-515938d206c2&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

MARTIN GELLEIN: Er ansatt i Ordet og Israel med forkynnertjeneste og media som hovedoppgaver. Foto: Privat

 

For 2.500 år siden profeterte Sakarja om at alle folkeslag vil samle seg mot Jerusalem. I dag har vi et internasjonalt organ som heter Forente Nasjoner. De er som besatt av å skulle dele Israel og Jerusalem. FN fordømmer den bitte lille jødiske staten oftere enn de fordømmer verdens øvrige nasjoner til sammen!

Forente Nasjoner og Kirkenes Verdensråd trekker i samme retning. Med seg på laget har de mektige norske aktører som Arbeiderpartiet, LO og Den norske kirke. Ja, de går nå i front og fordømmer samstemt Israel for alt det deres fiender gjør seg skyldige i.

Apostelen Peter skriver at det profetiske ord er som en lampe som lyser på et mørkt sted. Han oppfordrer oss til å gi akt på det. Guds ord og løfter går i oppfyllelse like for våre øyne. Men troen er ikke alles sak.

På samme måte som Gud dømte og straffet Israel fordi folket avviste hans ord og hans sendebud, vil Gud dømme og straffe nasjonene.

I sin forkynnelse om de siste tider og sin gjenkomst, sier Jesus at det vil være som i Noas dager. Mennesker lever som de alltid har gjort. Brått kommer Guds dom over dem og rammer dem alle. Og de «skjønner ingenting». De skjønner ingenting fordi de ikke gir akt på Guds ord og løfter.

Nå tar jøder imot Evangeliet som aldri før. Det er en rettferdig jødes blod som renser oss fra vår synd og skyld. I Guds himmel går Jesus fremdeles under navnet «Løven av Juda stamme» og «Davids rotskudd og ætt». Han er Israels konge. Det skulle vi gi akt på.

.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=44eb8952-7215-5eb8-bd7d-0823f4d01129&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Gud, Israel og folkeslagene

Meninger

 

 

 

Auto Translated 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=31b9864f-3a7f-58aa-840f-88d204e04ac4&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

ISRAEL AND THE NATIONS: The prophets say that God will bring the people back to the land and restore Israel with Jerusalem as its capital. The nations will gather against them, writes Martin Gellein. Photo: Cornelius Poppe / NTB

Opinions

Martin Gellein preaches in Ordet & Israel

Published: 08/22/2024 3:04 PMLast updated: 7:06 PM

That is only one nation the devil must destroy to destroy God's plan of salvation. God has from eternity decided to bless all generations on earth through Israel.

Both Pharaoh and Haman were obsessed with keeping the people away from the land. But they succeeded not. And out of Israel came Jesus and the Gospel, the light of the world and the hope of the world, like this God had promised through the prophets.

The Prophet Amos writes that God does nothing, without first revealing it to him his servants the prophets. The prophets say that God will bring the people back to the land and restore Israel with Jerusalem as its capital. The peoples will rally against them. All the people will accept the Gospel. Then comes Jesus, Israel king and Savior of the World, back to Jerusalem to establish the kingdom of God on earth.

From at the end of the 19th century, the Jews began to return. International law decisions gave the Jews the right to restore Israel. Hitler did everything that stood in his power to prevent Israel's restoration. But neither does he succeeded.

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=dcf3ff15-4bbb-5491-be31-515938d206c2&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

MARTIN GELLEIN: Is employed by Ordet and Israel with preaching and the media as main tasks. Photo: Private

 

For 2,500 years ago Zechariah prophesied that all nations will gather courage Jerusalem. Today we have an international body called the United Nations. They is obsessed with having to divide Israel and Jerusalem. The UN condemns the tiny one little Jewish state more often than they condemn the world's other nations to together!

United Nations and the World Council of Churches are pulling in the same direction. With him on the team has the powerful Norwegian actors such as the Labor Party, LO and the Church of Norway. Yes, they now goes to the front and unanimously condemns Israel for everything their enemies do guilty of.

The Apostle Peter writes that the prophetic word is like a lamp that shines in a dark place. He encourages us to pay attention to it. God's word and promises come true just before our eyes. But faith is not everyone's business.

On the same way that God judged and punished Israel because the people rejected his word and his messenger, God will judge and punish the nations.

I his preaching about the last times and his return, Jesus says it will be as in Noah's day. People live as they always have. Suddenly God comes judgment on them and befall them all. And they don't understand anything. They understand nothing because they do not heed God's word and promises.

Now do Jews accept the Gospel like never before. It is the blood of a righteous Jew who cleanses us from our sin and guilt. In God's heaven, Jesus still perishes the name «The lion of Judah stem» and «David's root shoot and seed». He is the king of Israel. We should pay attention to that.

.

 

READ TOO

God, Israel and the nations

OPINIONS

 

What does history say about the land of Israel?

 

 

Hva sier historien om landet Israel?

 

Use translator in the browser.

 

 https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=6150e37f-61cb-51fb-a3b3-1fb2197a206d&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

ROMA: Detalj fra Titusbuen i Roma – til minne om seieren over Judea. Foto: Adobe Stock

Debatt

Øystein Johnsonforfatter, Ås

Publisert: 23.09.2024 14:34Sist oppdatert: 14:34

En gang mot slutten av det babylonske fangenskap (606 -538 f. Kr.), gjengir perserkongen Kyros beskjeden fra oven:

«Så sier Kyros, kongen i Persia: Herren, himmelens Gud, har gitt meg alle kongerikene på jorden. Han har pålagt meg å bygge et tempel for ham i Jerusalem i Judea. Gud være med alle dere som tilhører hans folk! Dere kan dra opp til Jerusalem i Judea og bygge templet for Herren, Israels Gud. Det er han som er Gud i Jerusalem» (Esra 1,2-3; jf 2 Krøn 36,23).

.

Kyros sier i klartekst at Jerusalem ligger i Judea. Hele 71 ganger er Judea nevnt i Bibelen, 43 ganger i NT, 28 ganger i GT. Men er ikke denne kongen bare en oppdiktet person i Bibelen? Ikke ifølge Wikipedia:

«Kyros stammet fra Persis, som er omtrentlig dagens iranske provins Fars, og spilte en avgjørende rolle i å definere den nasjonale identiteten til dagens Iran, men i sin tid hadde Kyros en innflytelse på religion, politikk og militær strategi, foruten også på både de østlige som de vestlige sivilisasjoner. Den persiske innflytelsen på den antikke verden strakte seg til sist så langt unna som Athen, …».

Samme kilde opplyser også om hans antatte grav, tidsangivelse etc. basert på en tilnærmet identisk beskrivelse fra den greske geografen Strabon, død 24 e. Kr. og den senere Arrianos, gresk historiker:

«Kyros den stores levninger kan være gravlagt i hans hovedstad Pasargadae hvor det i dag fortsatt står en grav av kalkstein (bygget i tiden 540–530 f.Kr.). Det er antatt at denne graven tilhører Kyros. I henhold til bevis i form av kileskrift døde Kyros en gang i desember 530 f.Kr».

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=bb81edab-8c91-551f-b413-2789fdc4eae2&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Jødenes tempelgull og dets skjebne

Iran, Israels argeste fiende, som har forsynt Hamas med våpen i en årrekke, sitter selv med de beste bevis på at jødenes hjemland og hovedstad heter Judea og Jerusalem. Til hjemkomsten fra Babylon, bevirket av deres kong Kyros på 500-tallet f.Kr. hører også en annen opplysning til «Omkring 50.000 benyttet seg av Kyros’ tillatelse, Esra 2,64 etc. … De som vendte tilbake, hørte for det meste til Juda stamme. Derfor ble navnet «jødene» et navn på hele folket, jfr. Neh 1,2.4.10 etc.» (Bibelsk Oppslagsbok, s 439).

M.a.o. kom en stor gruppe jøder hjem fra Babylon til landområdet Judea, til Jerusalem i 538 f. Kr. og perserkongen Kyros ble kalt av Gud til å støtte, ja faktisk påskynde hjemkomsten.

Den joniske historikeren Herodot (484-425 f. Kr.) er den første som nevner navnet Palestina. På arabisk Filastin av folkeslaget som i Israels historie blir kalt filisterne. Men Herodot har gitt oss en utilsiktet opplysning, som Finn Jarle Sæle har fanget opp: «Herodot (450 f. Kr.), grekar og far til historieskrivinga, omtalar Palestina som eit jødisk område. Han seier at folket i Palestina er omskore, altså jødar. Filistarane var uomskorne» (Norge I DAG, 5.9.2017).

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=eda3b119-cbfc-56ed-8742-7058c33d24a7&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Ekstremt sjeldent arkeologisk funn i Jerusalem

Palestina er altså bare brukt som et annet navn på Judea /Israel, der jøder var bosatt. Både i GT og NT brukes begrepet «Israels land» i vid betydning. Da kong David ble gammel og ikke kunne holde varmen, står det: «Så lette de over hele Israels land etter en vakker ung pike» (1 Kong 1,3). Ved Herodes’ død, sier Gud til Josef i Egypt: «Stå opp, ta barnet og moren med deg og dra til Israels land! … Han stod da opp, tok barnet og moren med seg og kom til Israels land» (Matt 2,20-21).

Selv om landet på Jesu tid av romerne var blitt kalt Palestina, ville ingen jøde brukt det navnet. Filisterne var jo jødenes fiender. Så at en greker fant det passende å oppkalle landet etter filistrene; hva så? Bibelen er fullstendig taus om det navnet. Men så ble ikke selve ordet Palestina aktivert før i år 135 e.Kr. heller. Leif Knutsen, aktiv redaktør i Wikipedia, forklarer hvor og når det stammer fra.

«Det var keiser Hadrian som i år 135 brente Jerusalem, sådde jorden omkring med salt, korsfestet titusener, innviet Jerusalem som Aelia Capitolina – og ga Judea navnet Syria Palestina. Altså for å ydmyke jødene og knuse én gang for alle deres nasjonale frigjøringskamp» (Fra artikkelen «Omtrentligheter i påskequiz, Aftenposten 30.3.2008).

Så når Jesus og disiplene vandret mellom Galilea i nord og Judea i sør fantes det riktignok en gresk historiker, Herodot, som 400 år tidligere hadde kalt Judea for Palestina. Men det er langt fra det til en folkelig bevissthet på Jesu tid. At Palestina ikke var noe begrep de forhold seg til ser vi jo av at NTs skrifter ikke nevner det. Og slett ikke, som det blir hevdet i dag, at dette skulle være en palestinsk-arabisk nasjon. Forfatterne av boka Dobbeltspill fastslår:

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=0c80efbe-065a-5bca-9130-2d04a924c8c8&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Segl til bibelsk konge funnet i Jerusalem

«Det fantes aldri noen palestinsk stat, noe palestinsk kongedømme eller noen palestinsk nasjon, og det finnes ingen dokumenter fra oldtiden eller andre arkeologiske funn som antyder at det har funnes en palestinsk-arabisk nasjon. Omstendighetene som gjorde at landområdet Israel/Judea ble kalt «Palestina» er vel dokumentert. Etter at det romerske imperiet underla seg det jødiske kongedømme Judea i 63 f.Kr., fortsatte romerne å kalle området for «Provinsen Judea», og etter at templet ble ødelagt i 70 e.Kr., feiret romerne seieren med å prege en mynt med ordene: «Judea Capta», som betyr «Judea er beseiret».

Derfor er det historieforfalskning, påpekes det når en mufti uttaler: «Jesus ble født i dette landet, i Betlehem … han bodde også i Nasaret, flyttet til Jerusalem, ergo var han en palestiner (Dobbeltspill, sviket mot fredsprosessen, s 39. 41; norsk utgave 2012 MIFF; Utgitt 2011 av Itamar Marcus og Nan Jacques Zilberdik).

Nei, han var ikke det. Fem ganger i NT blir Jesus beskrevet som «en nasareer»; altså en mann fra Nasaret (jf Matt 2,23; Mark14,67; Apg 3,6; 4,10; 26,9).

Under Storbritannias Palestinamandat (1920–1948), ble romernes navn Palestina revitalisert. Men akkurat som Herodot den gang sa det, var det de omskårne som opprettet Palestine Post (dagens Jerusalem Post) 1932, og håndplukkede jødiske musikere fra flere europeiske land da nazi-ulmebrannen hadde startet i Tyskland, som dannet Palestine Symphony Orchestra i 1936.

Meninger

 

 

The demanding wars of the Old Testament

 

Dei krevjande krigane i Det gamle testamentet

·          

·          

·         https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=f5b024ac-609c-59ba-9e7f-b5676602d42f&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.9475&crop_h=0.43737&width=1200&height=675&x=0.02625&y=0.29877

KRIG: «Ødeleggelsen av amorittenes hær», illustrasjon av kunstneren Gustave Doré. 

 Korleis skal vi tenkja om det at Gud framstår som ein krigargud i det Gamle testamentet?

·         bilde av personen som svarer

·         Sofie Braut

·         er filolog, kommentator i Dagen og har mye erfaring fra apologetisk arbeid. Sofie er gift med Håvard Braut, bor på Jæren og har tre barn.

·         Når krigane i Det gamle testamentet (GT) blir tema, er det fort gjort å koma på defensiven for ein kristen.

·         Det er ikkje berre ateistar som Richard Dawkins som har latterleggjort Gud som ein tyrannisk despot. Ein som les gjennom Bibelen for første gong, kan bli ille til mote over brutaliteten og krigarmentaliteten som kjem til uttrykk.

·         Er dette verkeleg den same skriftsamlinga som snakkar om tru, håp og kjærleik? Ein slik kognitiv dissonans bør vi ta på alvor. Gud har plass for alle spørsmåla våre.

·         Det kan vera fleire «løysingar» på problemet med skildringane av krig i Bibelen. Nokre prøver heilt enkelt å tona ned GT. Ein seier at vi no lever i den nye pakt, at det er Jesu kjærleik som er det viktige, og at Gud nærast har blitt ein annan etter at Jesus kom inn i verda.

·         Det er heilt rett å sjå alt i Bibelen gjennom Jesus.

·         Men å reindyrka ei unnvikande framstilling byr på mange følgjefeil. Ein skal nemleg ikkje granska forteljingane om Jesus i Det nye testamentet særleg nøye før ein legg merke til at Jesus slett ikkje tonar ned GT.

·         For han var «dei krigerske» bøkene til Moses og profetane heilage skrifter. Han brukte dei for å grunngje sin eigen autoritet som den Messias desse bøkene peika fram mot!

·         Grill en kristen

·         I samarbeid med Laget (Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag) har vi samlet et panel av kristne som er villige til å svare på det du måtte lure på om den kristne troen.

·         Du stiller spørsmålene, og panelet kommer med nye svar hver uke. Nederst i saken finner du et skjema hvor du kan sende inn dine spørsmål.

·         I panelet:

·         Jon Bestul Håversen er teolog, og jobber som apologetikkansvarlig i Laget NKSS. Jon er sørlending, men bor i Oslo og er gift med Sofie Bestul Håversen.

·         Sofie Braut er filolog, kommentator i Dagen og har mye erfaring fra apologetisk arbeid. Sofie er gift med Håvard Braut, bor på Jæren og har tre barn.

·         Knut Kåre Kirkholm er teolog og underviser i gresk, hebraisk, bibelfag og forkynnelse (homiletikk) ved Fjellhaug internasjonale høgskole. Knut Kåre er gift med Marianne Kirkholm og de har tre barn.

·         Sara Louise Norbye har jobbet i Laget i snart fem år, og hun har lang erfaring med å svare på vanskelige spørsmål om kristen tro. Sara Louise er gift med Kristoffer Norbye og bor i Bergen.

·         Den som vil tru på og følgja Jesus, og ha eit samanhengande gudsbilete, må dermed også forhalda seg til den komplekse tekstsamlinga som utgjer første del av Bibelen.

·         Vi kjem ikkje unna at det er mange krigsskildringar i den boka vi held for å vera Guds ord. Vil vi ta trua på alvor, er det langt betre å kjenna til kva som står i Bibelen, og prøva å skjøna samanhengane i forteljingane der, både enkeltvis og som ein heilskap.

·         Det at Gud tillèt ulike krigar på gitte tidspunkt i historia, inneber likevel ikkje ei generell haldning til at krig er noko bra eller ønskjeleg. Ingenting tyder på at Gud gir ein allmenn aksept for krig gjennom dei krigane som er skildra.

·         Når vi les i Bibelen, må vi alltid skilja mellom det som er deskriptivt, slikt som viser korleis noko var på eit tidspunkt, og det som er normativt, altså påbod Gud gir menneske generelt.

·         Krig er framstilt som eit nødvendig vonde og ein unntakssituasjon, også i GT.

·         Sjølv om det er fleire skildringar av at Gud leier folket sitt i krig, kan vi ikkje tolka dette som at Gud vil at hans folk skal dominera andre gjennom jamleg kriging. Tvert om. Krig er framstilt som eit nødvendig vonde og ein unntakssituasjon, også i GT. Dessutan følgde krigane reglar og var ikkje vilkårlege.

·         Motiva for krigane i Bibelen, dreier seg djupast sett om å sikra ei framtid for Guds folk på jorda, eit folk som med tida skal utvidast til å omfatta alle som vil. Folk frå alle nasjonar og folkeslag kan slutta seg til dette folket og få del Guds frelsesplan.

·         Det betyr sjølvsagt ikkje at ein kan ta lett på krigane. Krig er grufullt. Alltid. Like fullt må ein krig alltid sjåast på i ein vidare kontekst. Når vi ser på Israels krig mot Kaananittane i GT, kan det ved første augnekast synast som om dette berre dreier seg om eit folkemord.

·         Ved nærare ettersyn ser vi at Gud på dette tidspunktet vel å dømma eit folk som var berykta for grufull framferd, med barneofringar og djuptgripande brutalitet som hadde sett sitt preg på ein heil kultur.

·         Trua på ein god og rettferdig Gud, som faktisk er den som har rett til å døma i slike saker, og i tillegg gav dette folket fleire høve til å venda om, gjer ikkje dette «enkelt og greitt».

·         Men det gjev oss eit litt anna utsiktspunkt. Vi kan tenkja over korleis også moderne krigar har blitt utkjempa med eit siktemål om å betra vilkåra for framtidige generasjonar. Det kan ein tenkja utan samtidig å meina at krig er bra, eller bør vera ein normalsituasjon.

·         Å prøva å «flykta frå» tekstar som omhandlar krig i GT er uansett ein dårleg ide. Det vil bidra til ei kristentru som heller ikkje tåler kritiske spørsmål som heilt naturleg vil dukka opp på dette feltet.

·         Gudsbiletet vårt er ein nøkkel her. Trur vi Gud faktisk er god? Har vi tillit til at han verkeleg er den som, langt betre enn menneske, er i stand til å dømma og sjå heile biletet? Er svaret ja, vil vi heller ikkje tru at det er eit vilkårleg og grufullt blodbad som utspeler seg under hans leiing i GT.

·         Vi noterer oss dessutan at det ikkje heller er slik at Guds folk vert framstilt som eit folk som aldri gjer feil.

·         Tvert om, Bibelen er overraskande ærleg i framstillinga av menneskeleg tankeløyse og vondskap, også i samband med krig. Dette er eit tema som krev langt meir enn nokre få linjer for å koma til rette med. Den som bruker litt tid på det, for eksempel gjennom å lesa Olof Edsingers bok «Krigene i Det gamle testamentet» kan også oppleva at nokre spørsmål vert hengande att. Det er lov. Bibelen har mange forteljingar om menneske som bryt med Gud – både i direkte og overført tyding.

 

Kristen Mediaallianse Drift AS

 

Den islamske verden må våkne – de dør for en falsk sak

 


Nonie Darwish, datter av terrorist-overhodet i det egyptiske Gaza på 50-tallet. Nå snakker hun ut.
 Foto: Skjermdump PragerU

 

 

Nonie Darwish, datter av terrorist-overhodet i det egyptiske Gaza på 50-tallet. Nå snakker hun ut. Foto: Skjermdump PragerU

«Datter av Hamas», Nonie Darwish, var lært opp til å hate jødene:

Vitnesbyrd: Nonie Darwish, datter av terrorist-overhodet i det egyptiske Gaza på 50-tallet, forteller at hun hatet jødene. Nå arbeider hun aktivt mot islams propaganda. – Jeg vil aldri slutte å snakke ut om dette, det er som om dette er meningen med livet mitt, forteller hun.

Solveig Apelthun

Journalist

Publisert: 11.10.2024 kl 05:10

Nonie Darwish, født 1948, i Kairo, forteller sin historie til undervisnings-kanalen PragerU.

På grunn av sin fars arbeid ble Nonies familie flyttet til det Egyptiske Gaza, hvor hun gikk på barneskole og Israel ble sett på som den store fienden.
– Hver morgen siterte vi Jihad-poesi. Jeg husker jentene på skolen proklamerte dette og ønsket å dø i hellig krig mot Israel.
Før Hamas eksisterte i Gaza, eksisterte Fedayeen.

– Ordet Fedayeen er et arabisk ord som betyr «menn som vil ofre livet sitt for islams sak». Fedayeen-soldatene var mennesker i Gaza, som opererte mot Israel, styrt av Egyptiske autoriteter. Du måtte gå inn i i Israel og drepe så mange jøder som mulig, uansett om det var menn, kvinner eller barn. Og det var det de gjorde. Og min far var leder for denne militære operasjonen. Han var øverste leder for fedayeen-operasjonene, forklarer Darwish.

Hennes far, Mustafa Hafez, var født i Tyrkia og ble sendt til Gaza av Egypts president, Gamal Abdel Nasser. Hundrevis av israelere ble den gang myrdet av fedayeen-soldater, som snek seg over grensen.

Før Hamas eksisterte i Gaza, eksisterte Fedayeen, sier Nonie Darwish.
 Foto: Skjermdump PragerU

 

Før Hamas eksisterte i Gaza, eksisterte Fedayeen, sier Nonie Darwish. Foto: Skjermdump PragerU

– Jeg husker den israelske etterretningen var på døren vår og spurte etter min far — for å drepe ham. Han var ikke hjemme. Men de rørte oss ikke, de sparte livet vårt, noe som fedayeen'e aldri ville ha gjort. De ville drept alle i huset.
Nonie forteller så hvordan faren hennes en dag tapte for etterretningen via en brevbombe, som ble sendt til kontoret hans. Han åpnet brevet, bomben gikk av og han døde 12 timer senere.

– På den tiden hatet jeg israelerne, sier Nonie og forklarer: — Jeg hadde bare halve historien, og hodet mitt var fylt av propaganda.
Hele familien flyttet så til Kairo.

– Egypt er veldig islamsk, skyter hun inn, og underbygger med historier om den unge tjenestepiken i hjemmet deres som hadde blitt voldtatt, gravid og derfor drept ... og hvordan hun og andre kvinner ble presset til å bruke hodeplagg.

— Jeg hadde en kjæreste, og vi ønsket å gifte oss, men — han var en koptisk kristen, forteller Nonie og viser til hvordan kjæresten slik, ved egyptisk lov, var en annenrangs borger. De ble derfor nødt til å gifte seg i utlandet.
Da hun var 30 flyttet hun til USA. Hun kunne engelsk og fikk jobb med en gang.

– Han som ansatte meg var jødisk — han brydde seg ikke om hvilken religion jeg hadde, sier Nonie med begeistring i stemmen og fortsetter: – Dette var helt annerledes enn der jeg kom fra, hvor man ansatte og sparket folk på bakgrunn av religion ... Jeg kom ut av midtøsten helt blind for sannheten.

Det tok henne noen år å få rettet på propagandaen hun var fylt med, men litt etter litt ble Nonie Darwish eksponert for sannheten. Da hun sa ja til å bli med i en kirke, forventet hun at det skulle forkynnes hat mot muslimene — noe det ikke ble. Og møtene med jøder i det virkelige livet var ikke som hun hadde blitt fortalt. De behandlet henne med godhet og omsorg — tross bakgrunnen hennes.

– Om du går i en moske i Egypt, så vil du høre de be: «Må Gud ødelegge jødene og de ikke-troende — Allahs fiender» ... SE på forskjellen, utbryter Nonie, og nevner at hun en gang dro til en moske i USA, og også der fordømte de jødene.

– Om du går i en moske i Egypt, så vil du høre de be: «Må Gud ødelegge jødene og de ikke-troende — Allahs fiender» forteller Nonie Darwish.
 Foto: Skjermdump PragerU

 

 

– Om du går i en moske i Egypt, så vil du høre de be: «Må Gud ødelegge jødene og de ikke-troende — Allahs fiender» forteller Nonie Darwish. Foto: Skjermdump PragerU

– Da sa jeg til meg selv, «dette kan jeg ikke gjøre lenger, dette er sykt og denne typen propaganda mot jøder og kristne må avsløres».
I 2001 dro Nonie med familien sin for å besøke Egypt, og kjente på at den anti-amerikanske propagandaen var så sterk at det var som et voldsomt trykk – hvor noe snart ble å gå i luften. Like etter at hun kom tilbake til Amerika, så hun flyene krasje inn i tvillingtårnene. Da forsto hun straks at dette var Jihad.
Det var da Nonie Darwish bestemte seg for å begynne å snakke.

– Den islamske verden må våkne, de har ingen fiende i det jødiske folk — ei heller blant de kristne.

Siden det øyeblikket har Nonie Darwich snakket ut. Hun har gitt ut flere bøker, deltatt på TV-intervjuer og kjempet mot islamsk propaganda. I 2023 deltok hun i dokumentaren «Telling Nonie» hvor hun møtte den ene av de israelske etterretningsoffiserene som sto bak drapet på hennes far. To dager før 7. oktober-
massakren mottok filmen prisen for «beste dokumentar» ved Haifa filmfestival, blant annet for å vise arabere og jøder som forstår og anerkjenner hverandres følelser på godt og vondt.

– Det er så mange palestinske barn som lever i ødelagte familier, slik som meg, hvor faren deres er drept for en falsk sak, sier kvinnen som vokste opp i en terroristfamilie i Gaza.

Og da hun av The Times Of Israel ble spurt om arbeidet hennes mot Islams løgner, svarte hun:
– Jeg vil aldri slutte å snakke ut om dette — det er som om dette er meningen med livet mitt.