En liten bagatell eller vranglære om Jesus?
Treenigheten
fremstilles på ulike måter rent kunstnerisk. Men hvilke ord skal vi bruke. Hva
er konsekvensen av å mene at Ånden utgår fra både Faderen og Sønnen? Foto:
Adobe Stock
I
århundrer har kristne i Vesten bekjent at Ånden «utgår fra Faderen og sønnen».
Men nå vil Det lutherske verdensforbund ha en endring. Noen oppfatter det som
ren vranglære. Hvorfor?
Kommentar
Espen OttosenKommentator i Dagenespen@dagen.no
Publisert: 05.08.2024 17:11Sist
oppdatert: 06.08.2024 09:18
Mange
har hørt – i det minste litt – om kirkemøtet i Nikea i år 325. Det skyldes ikke
minst Dan Browns roman Da Vinci-koden hvor en sentral påstand
var at møtet vedtok, med knapp margin, at Jesus var guddommelig.
Som
så mye annet i Dan Browns romanunivers, er denne påstanden feilaktig. Men det
stemmer at et sentralt tema var forholdet mellom Jesu menneskelighet og
guddommelighet.
Hokus pokus
filiokus
Kirkemøtet
vedtok også en bekjennelse som fortsatt brukes i katolske og protestantiske
kirker. Det vil si, bekjennelsen som i dag kalles Den nikenske
trosbekjennelse, ble vedtatt først i år 381e.kr. i et kirkemøte
i Konstantinopel.
Den
bekjennelsen fastslo at Den hellige ånd «utgår fra Faderen». Men i dag – når
bekjennelsen brukes i en katolsk eller protestantisk gudstjeneste – er det føyd
til « … og Sønnen».
Uttrykket
skrives «filoque» på latin , og derfor snakkes det gjerne om filoque-striden.
Det
kan også nevnes at siste ord i trylleformularet «Hokus pokus filiokus» har samme opphav,
mens de to første ordene er en forvrengning av Jesu innledningsord til
nattverden på latin.
Gjensidig
bannlysing
De
to ordene som ble tillagt bekjennelsen var en av årsakene til «det store
skismaet» i 1054. Da bannlyste patriarken i Konstantinopel og paven i Roma
hverandre gjensidig. Denne ble først hevet i 1965. Likevel skaper
uenigheten fortsatt dype skiller.
Men
nå har Det lutherske verdensforbund foreslått – etter over 40 år (!) med samtaler med den
ortodokse kirke – å fjerne det vestlige tillegget. Men betyr det noe?
Et tillegg vedtatt
i 596
For
norske kristne er det ikke bare enkelt å forstå hvorfor det har vært en stor
debatt om Den hellige ånd utgår bare fra Gud eller om Ånden også utgår fra
Sønnen. Skal vi forstå hvorfor tillegget – altså «og Sønnen» – kom inn i
bekjennelsen, må vi forstå hva arianismen var.
Wikipedia
Commons
Arianismen har sitt
navn fra Arius, en prest som virket på 300-tallet, og som lærte
at Kristus ikke var sann Gud, men derimot skapt av Gud. Han påsto at det fantes
en tid da Kristus ikke eksisterte. Men synspunktet ble avvist siden det står om
Jesus i prologen til Johannes at han «var i begynnelsen hos Gud» (Joh 1,2) og
videre: «Alt er blitt til ved ham».
.
Selv
om den arianske oppfatning tydelig ble avvist i Nikea i 325, forsvant ikke en
slik teologi fullstendig. Derfor valgte et kirkemøtet i Toledo i Spania i 598 å
vedta at Ånden også utgikk fra Jesus Kristus.
Da
hadde tillegget allerede blitt tatt i bruk mange steder, og i katolsk
sammenheng har det vært vanlig å påpeke at både østlige
og vestlige kirkefedre mente at Ånden utgikk fra både Faderen
og Sønnen.
Uansett
var målet å understreke Jesu guddommelighet i enda større grad.
Gud er ikke Jesus
Men
etter hvert ble det klart at den østlige delen av kirken var svært skeptisk til
dette tillegget.
Den
teologiske årsaken bunnet i en noe ulik forståelse av hvordan treenigheten skal
forstås. Selv om den østlige kirke fastholdt at Jesus var Gud, var de også
opptatt av at Gud og Jesus ikke er den samme, og da ble det feil å tenke at
Ånden hadde samme forhold til de to andre personene i treenigheten.
Vranglære?
Generelt
har diskusjonen om «filioque» hatt langt større betydning i katolsk
sammenheng enn blant protestanter. Den dag i dag er
det fortsatt katolikker som hevder at det er vranglære å avvise tillegget «og
sønnen».
Et
eksempel er Matthew Plese, en katolsk prest i Chicago, som driver nettsiden «A
Catholic Life» og som tidligere i år bryskt slo fast: «Det er vranglære å forkaste Filioque».
På mer offisielt hold har derimot Den katolske kirke
dempet kontroversene knyttet til «filioque» de siste tiårene.
.
Et
offisielt katolsk dokument fra år 2000 om Jesus, skrevet av den senere pave
Benedikt XVI, fjernet i stillhet tillegget «filioque» fra gjengivelsen av den
nikenske bekjennelsen. Også paven har sitert den nikenske bekjennelsen uten å
bruke tillegget. Det samme har skjedd under fellesgudstjenester mellom
katolikker og ortodokse.
Sendt av Jesus
Men
en ting er å hevde at uenighet om hvorvidt Ånden også utgår fra Faderen ikke
bør skape dype skiller. Noe annet er å foreslå at den opprinnelige versjonen av
den nikenske bekjennelsen, uten filioque, nå skal brukes.
Da
den konservative, lutherske teologen Francis Piper forsvarte for hundre år
siden at Ånden utgikk også fra Jesus ved blant annet å henvise til
bibeltekstene Johannes 16,13-14 og Gal 4,6 (side 414-415). Han viste også til
Johannes 15,26: «Når Talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Far,
sannhetens Ånd som går ut fra Far, da skal han vitne om meg.»
Men
denne teksten representerer samtidig en mulighet for å påpeke at det gjøres en forskjell på Åndens relasjon til Gud og til
Jesus. Ånden «går ut fra Far», men «sendes» av Jesus.
Hvor radikalt?
TEOLOG: Merete
Thomassen er førsteamanuensis i liturgikk ved Universitetet i Oslo. Foto:
Universitetet i Oslo
Da
nyheten om enigheten mellom Det lutherske verdensforbund og Den ortodokse kirke
ble kjent, uttalte Merete Thomassen, førsteamanuensis i liturgikk ved
Universitetet i Oslo at «dette er veldig radikalt» (VL 1/8).
Fra
en side sett er påstanden ikke overraskende. Å endre en trosbekjennelse etter
hundrevis av år er et betydelig skritt.
Samtidig
er påstanden fra Thomassen overraskende frisk i lys av at den delen av
kirkelandskapet som hun tilhører – den progressive eller liberale fløy – ofte
pleier å påpeke at dogmer og trosbekjennelser har begrenset verdi.
Et
ferskt eksempel er biskop Kari Mangrud Alvsvågs ulike uttalelser da hun i juni
ble utfordret til å avklare om Den norske kirke virkelig slutter seg til
trosbekjennelsen, for eksempel når det gjelder jomfrufødselen og hva som skjer
etter døden.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
Det
er ingen overdrivelse at hun svarte temmelig unnvikende – ikke minst i en
samtale på Dagsnytt 18 på NRK. Til Vårt Land uttalte hun for eksempel at
kirkens læregrunnlag «er alltid i bevegelse» og «menneskers tro er ingen
tilslutning til enkle dogmer» (VL 24/6).
Lave skuldre
Tro
er åpenbart noe mer enn en intellektuell tilslutning til ulike dogmer.
Likefullt kommer vi ikke unna viktigheten av å formulere troen med ord. Selv om
ord ofte kan forstås og fortolkes ulikt, er tolkningsmulighetene ikke
uendelige.
Derfor
er det viktig å diskutere detaljer i en trosbekjennelse.
Men
når det gjelder diskusjonen om hvorvidt Ånden også utgår fra Sønnen kan lave
skuldre være å foretrekke. For antakelig handler noe av uenigheten mer om språk
og definisjoner enn grunnleggende realiteter som den anglikanske biskopen J. C. Ryle påpekte
allerede på 1800-tallet.
Også
i den felles uttalelsen fra Det lutherske verdensforbund og Den ortodokse kirke
legges vekt på at treenigheten kan beskrives på ulikt vis. Blant annet har en
rekke kirkefedre sagt Ånden går «gjennom Sønnen». Ifølge uttalelsen er det en
formulering som både lutheranere og ortodokse kan stå sammen om.