Kristen Mediaallianse Drift AS

 

 

Former Ambassador to Saudi Arabia and North Macedonia, Carl Schiøtz Wibye:

 Islam is an ideology tailored by the clergy's ambitions for power over the population

 

 

 

Tidligere ambassadør til Saudi-Arabia og Nord-Makedonia, Carl Schiøtz Wibye:

 Islam er en ideologi skreddersydd av presteskapets ambisjoner om makt over befolkningen

 

Islamic Scholar Dies for 7 Minutes: 'What Allah Hid From Us for 1400 Years'

 

 

 


ANTISEMITTISME: Carl Schiøtz Wibye påpeker at det fins mer anti-jødisk stoff i Koranen enn i Hitlers «Mein Kampf».
 Foto: Skjermdump fra NRK

 

 

 

ANTISEMITTISME: Carl Schiøtz Wibye påpeker at det fins mer anti-jødisk stoff i Koranen enn i Hitlers «Mein Kampf». Foto: Skjermdump fra NRK

Tidligere ambassadør i Saudi-Arabia og Nord-Makedonia, Carl Schiøtz Wibye har skrevet fem bøker, hvorav to om Midtøsten, og har lang erfaring fra regionen. Han advarer mot at vi ikke forstår den rollen islam spiller.

Ingvill Mydland

Journalist

Publisert: 04.03.2024 kl 09:55

Som mange kjenner til: Grunnlovs-nekt av jøder fra Eidsvollmennene i 1814 er en skamplett i norsk historie. Mindre kjent er at det også i fortsettelsen var politisk motstand mot jøder, både i Bondepartiet og andre partier.

– Disse historiske tradisjonene forklarer mye av norske myndigheters friksjonsfrie samarbeid med nazistene – da jødene ble sendt til dødsleirene i 1942, sier Carl Schiøtz Wibye til Norge IDAG.

Utsatt minoritet

BØKER: Tidl. ambassadør Carl Schiøtz Wibye har skrevet fem bøker, hvorav to om Midtøsten og den siste om Europas utfordringer.

BØKER: Tidl. ambassadør Carl Schiøtz Wibye har skrevet fem bøker, hvorav to om Midtøsten og den siste om Europas utfordringer.

Også etter krigen hadde jødene store problemer i Norge. Mange fikk ikke tilbake det de var fraranet i krigs-årene.

– I 1960-1970-årene syntes antisemittismen å være et tilbakelagt stadium. Men så viser det seg at den har vært en understrøm i alle disse årene, faktisk mer på venstresiden enn hos de ytterst få, marginaliserte høyreradikalerne som f.eks. Nordisk motstandsbevegelse, påpeker Wibye.

– Jødene er i dag den langt mest utsatte minoriteten i Europa. Det var 9 millioner jøder i Europa i 1940. I dag er de bare én – 1 – million. Så få har det ikke vært på tusen år.

– Og i det siste har utvandringen skutt fart. Det skyldes i hovedsak den stadig mer utbredte antisemittismen, der islam har vært en sterk pådriver for å gjenopplive det gamle fiendskapet mot alt jødisk.

Carl Schiøtz Wibye har en bakgrunn som vernepliktig løytnant, sivil-ingeniør i kraftelektronikk, pluss en bachelor i statsvitenskap. I 1974 ble han ansatt i UD. Her var systemet slik, at det hvert år ble satt opp en liste over ledige stillinger ved utestasjoner.

I de førti årene han var såkalt utenrikstjenestemann, var han stasjonert i syv forskjellige ambassader, i til sammen 23 år.

Sin første Midtøsten-jobb hadde han i Kairo i 1995. I 1997 ble han forflyttet til Teheran, der han var til 1999. I 2009 søkte han seg til Riyadh.

– Det skulle bli fem begivenhetsrike år, med mer enn nok av opplevelser til å fatte interesse for å skrive om noe jeg oppfattet som en svært farlig utvikling: Spredningen av saudiernes voldelige og intolerante statsreligion, salafisme (også kalt wahhabisme), til alle muslimske samfunn i hele verden, sier Carl Schiøtz Wibye til Norge IDAG.

Han understreker at islam i dag først og fremst spiller en stor rolle i Israel/Palestina-konflikten. Århundrene med religiøse kamper i islambeltet, ligger langt tilbake i tid.

– I dag dreier det seg mer om de evige stridsspørsmålene: Makt og penger. Og etniske konflikter, først og fremst mellom arabere og persere. Men også mellom saudiere og jemenitter, kurdere og tyrkere osv. Her spiller ideologien islam en underordnet rolle, i og med at den er felles for de fleste aktørene, påpeker han.

Han understerker at det eneste som varierer er fortolkningen, som f.eks. sjia- og sunni-islam, men den kløften er overlagret av mange andre maktpolitiske konfliktlinjer – etniske, geografiske, historiske, nasjonale.

Religion spiller likevel en rolle i forhold til kristne, jezidier, bahaier, ahmadiyya-muslimer osv., men da snakker vi om ren undertrykking, ikke om mellomstatlige konflikter.

– De kristne er for øvrig den klart mest forfulgte religiøse minoriteten, ikke bare i Midtøsten, men også i andre deler av verden, som i Nigeria og Kina. Det blir stort sett oversett av kirkens folk i Norge, med organisasjonen Stefanus som et hederlig unntak.

– Forstår vi islams plass, her på berget?

– Nei. Ledelsen i Den norske kirke synes å mene at islam er en religion på linje med kristendommen. En oppfatning som er veldig langt fra virkelighetenes verden.

– Islam er en ideologi, skreddersydd av presteskapets ambisjoner om makt over befolkningen. De aller fleste av de utallige pliktene i islam går ut på å styrke imamenes og mullaenes stilling, og å ensrette befolkningen slik at de overlater mest mulig av beslutningsmyndigheten til sine religiøse ledere. Hvis det finnes noen sammenligning mellom islam og kristendommen – må det være i den mørkeste middelalderen, da pavekirken styrte samfunnet ved å legge lokk på all informasjon som kunne bringe utviklingen framover. På samme måte ønsker moskeen full kontroll på sine menigheter, for å tilpasse samfunnet til sine egne maktpolitiske ambisjoner.

– Mens flere land holder igjen pengestøtten til FN-organisasjonen UNRWA, gir Norge ny støtte på 275 millioner kroner. Hva tenker du om det?

– Dette er et vanskelig dilemma. Det er åpenbart at innbyggerne i Gaza vil trenge store summer for den fysiske gjenoppbyggingen av samfunnet. Spørsmålet er hvordan disse pengene kan kanaliseres til befolkningen på en slik måte at minst mulig havner i lommen på korrupte ledere, eller brukes til raketter og tunneler.

– Vi har sett at UNRWA er infiltrert av Hamas. Ikke overraskende, siden begge organisasjoner kan sies å være en organisk del av samfunnet. Dermed bør man finne alternative kanaler. Men jeg har ikke nok kunnskap om dette til å kunne peke på hvilke andre organisasjoner som vil kunne være i stand til å administrere den omfattende bistanden, uten at altfor mye forsvinner på veien.

– Norge har prøvd å ha en rolle som fredsmegler med varierende hell. Hva tenker du er det viktigste vi i Norge kan gjøre (og ikke gjøre) for å avhjelpe situasjonen nå?

– Hvis vi nøkternt vurderer situasjonen, og legger norske forestillinger om å være en internasjonal fredsmegler bak oss, er det svært lite Norge kan gjøre. Vi er i praksis en veldig liten aktør på en veldig stor scene, dominert av stormaktene.

– Oslo-avtalen av 1993 var en historisk glipp, forårsaket av et sammentreff av tilfeldigheter som neppe vil gjenta seg. Og den eneste grunnen til at vi i ettertid opprettholdt et synlig nærvær i regionen, var at Norge overførte enorme summer til Palestina-saken hvert år, av størrelsesorden 7-800 millioner kroner årlig.

– Jeg vil ikke gå inn på spørsmålet om hva verden har fått igjen for disse pengene, men nøye meg med å si at den norske regjeringen heller burde prioritere konfliktløsning i vårt nærområde. Grunnleggende norske utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitiske interesser er ikke tjent med å bruke store ressurser på flere tusen år gamle konflikter i Midtøsten. Det er en hengemyr, som vi heller bør overlate til lokale aktører og til de stormaktene som måtte ønske å involvere seg av energipolitiske eller andre årsaker.

 

Islams forfalne hus

Hvis vi ikke kjemper mot islam, er verden i fare

 

 

 


GJESTET NORGE IDAG: Mosab Hassan Yousef, fra da han talte på Oslo Symposium.
 Foto: Marion Haslien

 

 

 

 

 

GJESTET NORGE IDAG: Mosab Hassan Yousef, fra da han talte på Oslo Symposium. Foto: Marion Haslien

Sønn av Hamas:

Museb Hassan Yousef sier at det å la selvstyremyndighetene styre over en palestinsk stat, vil være å ødelegge Israel. «Du gir dem Øst-Jerusalem i morgen, og de vil ha Vest-Jerusalem neste. Hvis du gir dem 1967[-grensene], vil de si at de vil ha hele greia.»

INGVILL MYDLAND 

Journalist

Publisert: 05.06.2024 kl 06:00

 

 

 

 

 

Det sa Mossab Hassan Yousef på Jerusalem Post Annual Conference i New York tirsdag.

Den grønne prinsen, som han kalles, sa at du må spørre: «Hva er Palestina? Er det en etnisk gruppe? En religion? Et eget språk? Har de noe skriftspråk? Er de en nasjon? Var det et land? Ingen av delene. Så hva er Palestina? Hva er hensikten med Palestina?» spurte han publikum på konferansen retorisk, ifølge Jerusalem Post.

Yousef er sønn av Hamas-grunnlegger Sheikh Hassan Yousef og er en tidligere terrorist, som hoppet av til Israel i 1997 og jobbet som spion for Shin Bet til han flyttet til USA i 2007.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Yousef ga uttrykk for sin motstand mot en tostatsløsning med en palestinsk stat ledet av de palestinske myndighetene (PA.)

«For de som representerer en tostatsløsning, vil de enten at Israel skal slutte å eksistere, eller så er de ikke klar over denne eksistensielle trusselen», sa han.

Han la til at etter hans mening, er de palestinske myndighetene en enda større trussel, enn Hamas.

«Alt dette globale kaoset styres av PA, av den palestinske frigjøringsorganisasjonen (PLO), det er ikke Hamas-propaganda. Det er de som sitter i Ramallah, som betaler alle talsmenn over hele verden gjennom deres ambassader, det er de som kjemper mot Israel og dets legitimitet.»

7. oktober var som et jordskjelv for meg.
Mossab Hassan Yousef

I et intervju med Times of Israel i april i år, fortalte Yousef hvordan han ikke kunne unngå å si fra, etter massakren 7. oktober.

– 7. oktober var som et jordskjelv for meg, sa Yousef til Times of Israel.

– Jeg ønsket å gå inn i stillheten. Jeg levde et veldig enkelt liv. Men den morgenen, var det som om løven i meg våknet, og en vulkan brøt ut. Jeg tok en beslutning om å brenne denne ondskapen til aske.

Advarte om Hamas

Yousef, som har konvertert til kristendommen, søkte politisk asyl i USA i 2007, og publiserte en selvbiografi med tittelen «Son of Hamas». I den beskriver han hvordan han ble en spion for Israel, snakket om det brutale Hamas-regimet og om hvordan han ble desillusjonert over Hamas sin ideologi.

– Den islamske ideologiske dimensjonen, deres hat mot jødene, er noe vi må ta tak i. Vi kan ikke fortsette å gjemme oss. Hver gang jeg tar opp temaet lukker alle bare ørene. Selv noen israelere, de vil ikke høre det, sa Yousef.

Han forteller hvordan han i mange år advarte Israel og det globale samfunnet.

– Jeg skrev en bok om det i detalj; jeg dukket opp i så mange medier og sa at Hamas ikke er gode nyheter. Jeg ble dømt til døden [av Hamas] i prosessen. Men i stedet for å lytte til advarslene mine som øyenvitne fra bakken, ble jeg kansellert, sa Yousef.

Han forteller hvordan han til å begynne med unngikk å se opptakene av Hamas sine grusomheter 7. oktober, men så til slutt, samlet han krefter til å se det.

– Når jeg ser på dette, er det veldig personlig... og jeg er veldig frustrert. Jeg vil ikke si at dette er min krig, men den siver ned i dypet av sjelen min. Jeg kan ikke la være å rope nå. Jeg roper høyt og folk lytter fortsatt ikke, sa han.

Yousef snakker med stor smerte om Hamas. Å tillate dem å styre over Gaza var en «stor feil», sa han, og la til at for å snu kursen nå og gjenopplive de mer fredelige dagene som en gang ble delt av israelere og palestinere, vil det kreve en ideologisk omstart fra grunnen av.

 

 

https://yt3.googleusercontent.com/n0aM22_jxrWl2i4bE1Rouqw_y02Q0_dgde_d2SHc4kPcYLkPodJ3gq4TuwXHvLjrHqvXClm50Q=s160-c-k-c0x00ffffff-no-rj

 

 

 

Reza Pahlavi | Iran: Ending the Islamist Caliphate and Returning to the Nation State | NatCon 4

 

 

 

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

Det Muslimske Brorskapet har et nettverk av organisasjoner – professor i Midtøsten-studier vet det ikke?

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=61ba7c54-cf36-5370-8289-629bca0bbbd3&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.92975&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.03512

 

UENIGE: Professor i Midtøstenstudier ved Universitetet i Oslo, Bjørn Olav Utvik og den franske professoren Florence Bergeaud-Blackler. 

 

Debatt

Dag T. ElgvinSvelvik

Publisert: 25.07.2024 10:40Sist oppdatert: 10:40

Avisen Dagen satte 20. juli søkelys på det jeg anser som den alvorligste kulturelle utfordringen Europa står overfor; infiltrasjon fra Det Muslimske Brorskapet (MB). Det var den franske professoren Florence Bergeaud-Blackler som advarte.

Avisen fulgte opp med to svært avslørende intervjuer: En professor i Midtøsten-studier feide det hele bort, og en muslimsk politiker bagatelliserte det. Begge to løper dermed MBs ærend.

.

Bergeaud-Blackler sa at MB arbeider for å opprette et kalifat i Europa, noe som er uforenlig med demokratiet. Professor i Midtøsten-studier, Bjørn Olav Utvik, ved Universitetet i Oslo svarte at «det finnes ikke noe belegg for at det skulle finnes noe sånt [en plan]», og at det ikke er noen som planlegger og driver noe slikt fram. Han tar feil. MB har en global organisasjon som planlegger og driver det fram.

Vi trenger å se dette i 50 års perspektiv. Egypt og andre arabiske land hadde ikke greid å knuse Israel i Jom Kippur-krigen. De valgte derfor et annet våpen: Oljeboikott. De stilte to krav for å åpne kranene: EF måtte støtte palestinernes kamp for selvstyre og åpne for islamsk kultur ved å tillate arbeidsinnvandring, bygging av moskeer og ved at skolene på alle nivåer tok inn islamske perspektiver. Europa var på knærne og så ingen annen løsning enn å si ja. Siden har det rullet én vei, og dessverre holder de fleste politikere øynene lukket.

Kristen misjon handler om enkeltmennesker. Islam har som mål at samfunnet skal styres etter islamske regler.

Masseinnvandring av muslimske flyktninger, der mange bruker religionsfriheten som argument for politiske rettigheter, viser klart hvordan Europa blir presset. Tidligere MDG-politiker Shoaib Sultan mente at professor Bergeaud-Blacklers påstander «skaper mistillit og frykt mot muslimer», «mistenkeliggjør muslimer som ønsker politisk endring», og å «antyde at deres deltakelse er en skjult agenda, er urimelig og skadelig for sosialt samhold og tillit».

Når muslimer kommer med ett krav av gangen, som å få egne bønnerom eller fri fra arbeid eller skolen for å be på de faste tidene, kunne bruke hijab til politiuniform eller nikab på universitetet, nekte å håndhilse på noen av det motsatte kjønn med forventning om at Dronningen og Kronprinsen, lærere og rektor følger islamsk skikk, uten å klargjøre det endelige målet, da er det ikke til å unngå mistenkeliggjøring.

Men likevel: Noen har sagt klart fra: Målet er at samfunnet skal styres ut fra sharia-reglene. Flere galluper i Europa de siste ti årene har vist at over halvparten av muslimene ønsker dette. Prosenten er størst i yngre aldersgrupper.

 

Screenshot 07-25-2024 12.14.51

 

 

For å ta professor Utviks påstand om at det ikke finnes noen plan eller noen som driver den fram: Nettverkene i Europa er kjent gjennom rapporten «Network of Networks: The Muslim Brotherhood in Europe», 2021, på svensk i 2022.

MB stiftet i 1989 Federetation of Islamic Organisations in Europe, som nylig skiftet navn til Council of European Muslims. I 1997 ble European Council for Fatwa and Research stiftet for å samordne juridiske krav. Året etter ble European Institute for Human Sciences stiftet for å trene opp imamer. I 1996 ble Forum for European Muslim Youth and Student Organisations stiftet. I 2005 ble European Forum of Muslim Women stiftet, primært for å støtte MBs krav om bruk av hijab.

Det er egne organisasjoner tilknyttet MB i de enkelte land, i Frankrike anslås det at MB har 200 organisasjoner, i nabolandet vårt nevner jeg Islamska Förbundet i Sverige, stiftet i 1987. Rapporten er laget på initiativ fra Charlie Weimers i EU-parlamentet, og kan lastes ned gratis.

.

Infiltrasjonen i Sverige er dokumentert av kopteren Sameh Egyptson: «Holy White Lies. Muslim Brotherhood in the West. Case Sweden», 2018. Den er oversatt til svensk i to deler: «Erövringen. Muslimska Brödraskapets infiltration av Sverige», 2020, og «Bosättningen. Muslimska Brödraskapets organisation och vision i Sverige», 2021. Forfatteren har egen nettbokhandel.

Nettverket av MB-organisasjoner og planene deres i USA er godt kjent.

En av nøkkelpersonene bekjentgjorde målet i 1998: «Islam er ikke i Amerika for å være likestilt med andre trossystemer, men for å bli dominerende … Koranen bør være den høyeste autoriteten i Amerika og islam den eneste aksepterte religionen på jorden.»

De har laget en 5-fase-plan for å ta makten i et land. Fase 1: Etablere et lederskap i det stille. 2: Gradvis bli mer synlig på den offentlige arena. Opparbeide sympati for muslimenes sak. Danne en skyggeregjering med hovedoppgave å påvirke politikken i landet i islamsk retning. 3: Opptrappingsfase. 4: Åpen politisk konfrontasjon med myndighetene. Våpentrening. 5: Ta makten. (Kilde: John Guandolo: «Raising a Jihadi Generation. Understanding the Muslim Brotherhood Movement in America», 2013.)

Hvis professor Utvik med Midtøsten-studier som felt ikke har visst at MB har en plan og noen som planlegger og driver det fram, dvs. organisasjoner, har han et stort faglig hull, og må ha villedet studentene sine i mange år.

Utvik sammenlignet med kristen misjon. Vet han ikke forskjellen? Kristen misjon handler om enkeltmennesker. Islam har som mål at samfunnet skal styres etter islamske regler.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=31a050e6-4a0f-57b1-b7b7-0930e84a87e0&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

LES OGSÅ

Oppgjer med ekstremistar

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=1ed97f9f-f96a-54af-8a59-c5ca278ab3a7&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

LES OGSÅ

Religiøse ledere samlet til fredsmarkering i Oslo rådhus

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=2a007aa7-c2f1-59a0-a6e6-398b1a323c3f&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

LES OGSÅ

Advarer mot islamisme i Europa: – Et spørsmål om tid

 

Nettavisen

·         Islam

Å lære seg norsk bør være et minstekrav

https://g.acdn.no/api/reflex/v1/image/resize/480/https%3A%2F%2Fg.acdn.no%2Fobscura%2FAPI%2Fimage%2Fr1%2Fece5%2Fa%2F1730200520000%2Fnett%2F2024%2F10%2F29%2F12%2FLily%2BBandehy%2BCentral%2BJamaat-e%2BAhl-e%2BSunnat.jpg

– NULL KONTROLL: Lily Bandehy mener det må stilles strenge krav til norske moskeer. Foto: Fredrik Hagen (NTB)

Norske imamer må holdes i ørene.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Annonse

Den danske avisen BT mener på lederplass at vestlige verdier er uforenelige med islam. Abid Raja har vært på sin livsreise og i dag erfarer han det samme.

Både BT og Raja har i stor grad rett. For side om side lever det et helt annet samfunn, der norske lover ikke gjelder.

Det kommer med konsekvenser for oss alle.

Moskeene får fritt spillerom

Statistikken viser at muslimske menn er overrepresentert i gjengkriminalitet og alle typer voldtekter. Innvandrere er i første rekke når det gjelder konsekvenser, men det norske samfunnet må også betale dyrt både i menneskelig smerte og i kroner.

Det er bare å erkjenne at en del av innvandrerne etter 50 år ikke har tilpasset seg de norske samfunnet, slik vi håpet og trodde. De har blitt mer konservative og mer forstokket.

Annonse

Én av årsakene er at moskeene har fått fritt spillerom og fått ture fram som de vil.

Vi har hatt troen på menneskerettighetene og religionsfriheten. Moskeene har bare hatt troen på religionsfriheten – sin religion – men ikke menneskerettighetene. Norsk juss betyr heller ikke mye innenfor moskédøren.

Og likestilling?

Likestillingsombudet har så langt tenkt at man fint kan diskriminere på kjønn i moskeen fra før man går inn døra – for kvinner har fortsatt egen inngang, nemlig bakdøra.

Lily Bandehy

Lily Bandehy kom til Norge fra Iran i 1988 som politisk flyktning. Bandehy er forfatter og foredragsholder, og er særlig opptatt av temaer som ytringsfrihet og religion. Bandehy har vært med på grunnlegge LIM (Likestilling, integrering og mangfold) og Ex-Muslims of Norway.

Imamene kan ikke norsk

Alt bunner i mangelen på kontroll. Vi har ikke visst hvilke spørsmål vi burde stille.

Annonse

For eksempel er det ingen krav til imamenes utdanning. De blir importert fra landsbygda og har ofte kun fått opplæring i koranen og hadithene. Stillingen kan også gå i arv uten andre krav enn at man har et bånd til forgjengeren.

Her i Norge blir de sammenlignet med prester, men en prest har sju års teologiutdannelse. Mange av imamene kan ikke snakke norsk, kun språket som snakkes de ulike moskeene.

I en kronikk i Klassekampen peker Assad Nasir på at i løpet av 50 år har ikke norske moskeer klart å produsere én imam eller lærd som på godt norsk kan utdanne og veilede norske muslimer, eller som kan delta i den offentlige debatten om islam i Norge.

Annonse

Det er ikke godt nok. Å lære seg norsk bør være et minstekrav.

Hva kan de om det norske samfunnet? Kan de historie? Forstår de jussen i landet? Er de opptatt av likestilling og demokrati?

Les også: Islamdebatten i Norge: Mangler kunnskap og dialog

Bråk og pengedryss

Vi kan bare erkjenne med det samme at svarene er nedslående. I den somaliske Tawfiiq-moskeen, hvor de to terrorsiktede søstrene fra Bærum gikk i, har det gjentatte ganger vært eksempler på det motsatte. Her har kvinnene, som faktisk er betalende medlemmer, blitt utestengt fra å stemme ved valg. I vinter var det også knivstikking i denne moskeen.

Annonse

Dette er selvsagt ikke den eneste moskeen hvor det er bråk. La meg bare nevne Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat, der en imam ble knivstukket og slagsmålene i én av de pakistanske moskeene.

Moskeenes verdier er tuftet på sharia. Den loven er ifølge imamen perfekt fordi den springer ut av Allah, i motsetning til menneskerettighetene og norsk juss, som er skapt av mennesker. Ytringsfriheten gjelder bare til religionen blir kritisert.

Disse forestillingene i kombinasjon med deres ønske om makt, status og penger er en mildt sagt uhellig allianse.

Til tross for de åpenbare bruddene på demokratiske spillereglene fortsetter pengedrysset over moskeene. Statsforvalteren deler årlig ut 1496 kroner per medlem. Totalt går mange millioner til moskeene.

Les også: Latskap vil koste nordmenn demokratiet

Still krav til moskeene

Her tror jeg myndighetene ikke har god nok innsikt i hva som skjer og hva som prekes i moskeene.

Derfor mener at jeg myndighetene bør legge ned et arbeid i en kartlegging av hva som skjer, hva som prekes og hvilke konsekvenser det kan få. På den måten kan man sette en standard for hva slags institusjoner som skal finansieres.

Vi kan ikke finansiere institusjoner som går på tvert av kvinner og barns rettigheter, for eksempel. Det må stilles krav til imamenes utdannelse.

I løpet av mine 36 år i Norge har jeg sett kirker som har reformert seg og som stadig lar seg endre. Jeg har også sett kirker miste statsstøtte som følge av deres praksis på likestillingsfeltet.

Moskeene derimot, de fortsetter slik de alltid har gjort med liten eller null kontroll.

Les også: Kongen og dronningen bør ikke gå med Palestina-skjerf

Imamene må holdes i ørene

Fire prosent av Norges befolkning er muslimer og kanskje halvparten av dem praktiserer en brutal og ureformert sharialov som anser seg høyt hevet over norsk lov. Og når de får motstand kan noen ty til gatedemonstrasjoner og terror.

Annonse

Så til spørsmålet om det er mulig å forene islam og vestlige verdier:

Det er mulig å forene islam og vestlige verdier, men da må det stilles krav til moskeene og dens imamer. Jeg tror at islam kan leve i Europa. Men da under kontroll og med krav om at de respektive lands grunnlov faktisk blir fulgt.

Kun da vil man faktisk få en reell likestilling og kravene i barnekonvensjonen vil kunne oppfylles.

Imamene må utdannes i Europa og forstå at jussen er det landet jurister som utformer, og ikke noe imamer og prester skal praktisere på religiøst grunnlag.

Muslimer så vel som samfunnet fortjener opplyste imamer som holdes i ørene.

·         Islam

·         Moske

·         Imam

·         Abid Raja

·         Verdier

·         Lily Bandehy

·         Debatt