Tiden for Jesu gjenkomst
Det er ingen som vet helt eksakt hverken tiden for Jesu komme for menigheten eller Jesu komme for Israel. Hva som gjelder Jesu komme for menigheten, skal den skje minst 7 år før Jesu komme for Israel. Mens Jesu komme for Israel er knyttet til endetidsbegivenhetene, som er beskrevet i Bibelen, er ikke Jesu komme for menigheten knyttet til noe bestemt tegn eller hendelse. Jesus kan komme når som helst og hente sitt åndelige legeme, som er menigheten. (Bruden derimot er Israel.) Det er mange som har forsøkt å regne ut det eksakte årsrstallet for Jesu gjenkomst, men det lar seg ikke gjøre. Alle som har gjort forsøk på det, har tatt feil. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4.s.523-536.) Nå når vi nå nærmer oss et nytt sekelskifte, vil forventningene om Jesu gjenkomst forsterke seg, og det er bra. Det vil også bli en fokusering av året 2000 som året for Jesu gjenkomst, og det er ikke så bra, for det er ingen som vet det eksakte årstallet. Vi skal kjenne tiden, men ikke dag og time. (Mat.24,36.) Vi skal i denne artikkelen referere de forskjellige vurderingene som er blitt gjort for å regne ut endetiden og tiden for Jesu gjenkomst: 1.) En del av innholdet i Salmene fra 1-100 representerer hvert sitt år i dette århundrede. Salmene 100-106 representerer trengselstiden på 7 år. Salmene 107-150 representerer 1000 års-riket. Dette betyr at Salme 98 representerer 1998 og Salme 99 representerer 1999. (Les disse Salmene) (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Profetiske budskap i Salmene.) 2.) Hvert vers i de 5 Mosebøkene representerer et år i verdensuken på 6 dager a 1000 år. Etter denne vurderingen er vi i 1999 kommet til 5.Mos.32,6, hvor det står: "Lønner dere Herren således, du dårlige og uvise folk? Er ikke han din far, som gjorde deg til sin eiendom? Han skapte deg og dannet deg." 3.) Hver dag i den jødiske kalenderen utgjør et år. Måneden Sivan strekker seg fra 1880-1910. Måneden Tammuz strekker seg fra 1910-1939. Måneden av strekker seg fra 1939-1969. Måneden elul strekker seg fra 1969 til 1998. Måneden Tishri strekker seg fra 1998 til 2027. Det er sannsynlig at Jesus kommer tilbake i måneden tishri (september-oktober.) Jødenes sakrale kalender, som begynner med måneden nisan (abib), gjenspeiler de forskjellige fasene i Jesu virksomhet. Påsken representerer frelsen. Pinsen representerer kraften. (Den Hellige Ånds komme.) De forskjellige festene i tishri representerer både Jesu komme for menigheten, for Israel, Guds dom over både jøder og hedninger og kvilen for Guds folk (1000 års-riket.) (Det er også mye som tyder på at at Jesus kan være født den første dagen i måneden tishri- altså i slutten av september eller begynnelsen av oktober. Sakarias, som var prest i templet i Jerusalem, hørte med til Abias skifte. Dette skiftet hadde tjeneste i slutten av mai eller begynnelsen av juni. Straks etter hans hjemkomst ble Elisabeth gravid. Døperen Johannes ble født i mars-april det påfølgende år. Kanskje dette skjedde i påsken. 6 måneder etter Johannes fødsel ble Jesus født. Vi kommer da til slutten av september eller begynnelsen av oktober. (Se Luk.1.) Det er dermed meget usikkert om Jesus ble født den 24. desember. Det er mye som tyder på at denne datoen er blitt tillempet til de hedenske festene som foregikk rundt den 24-25 desember. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 3.s.114-130.)) I den sivile kalenderen, som begynner med måneden tishri, representerer disse festene de forskjellige innhøstningene av grøden. Påsken er begynnelsen til bygghøsten. Pinsen står for innhøstningen av hveten. I tiden fra tammuz til av blir druene, oljen og fikenene høstet inn. På samme måten som dette skjer med jordens grøde, skal også Guds folk høstes inn i Guds rike i forskjellige avdelinger. (1.Kor.15,23-24.) 4.) Hver av de 6 første månedene i den jødiske sakrale kalenderen representerer hvert sitt 1000 år i åruken på 7000 år. Den 7. måneden, som er tishri, representerer 1000 års-rikets tid Vi skal i det følgende bare kort beskrive dette: a) Den første måneden er NISAN. Den tilsvarer mars-april, og den representerer det første 1000 året av menneskehetenes historie. På samme måten som Gud gav Adam og Eva klær av skinn etter at de hadde falt i synd (1.Mos.3,21.), på samme måten gav Gud sin egen Sønn i nisan for at han skulle sone all verdens synd. b) Den andre måneden er IYAR. Den tilsvarer april-mai. Det er måneden for tidligregnet, og den representerer det andre 1000 året. På samme måten som Noah bygde et skip og Gud gav regn for første gang på jorden (I.Mos.6,17.), på samme måten er dette tiden for tidligregnet i Israel. Dette regnet ble til frelse for Noah og hans familie, men det ble til en verdensvid fordømmelse for de menneskene som ikke ville tro. c) Den tredje måneden er SIVAN. Den representerer mai-juni. Det er måneden for innhøstningen av hveten, og den representerer det tredje 1000 året av jødenes historie. På samme måen som Gud gav Moses og jødene loven og inngikk en forlovelse med jødefolket ved Sinai, på samme måten tar denne måneden sikte på å berge inn hveten, som er et bilde på innhøstningen av Guds folk. d) Den fjerde måneden er TAMMUZ. Den representerer juni-juli. Det er måneden for innhøstningen av druene, og den representerer den fjerde 1000 året av jødenes historie. På samme måten som jødene var utro mot Gud, måtte Gud straffe folket og sendte deler av det til landflyktighet både til Assyria og Babylon. I 722 ble Nord-riket inntatt av assyrerne og store deler av befolkning ble sendt til Assyria. Fra 606 og til 561 ble Sør-riket innvadert av babylonerne, og store deler av befolkningen måtte ut i en 70 årig landflyktighet. I året 586 ble Jerusalem og templet inntatt og ødelagt. e) Den femte måned er AV. Den tilsvarer juli-august. Det er måneden for innhøstningen av oljen, og den tilsvarer det femte 1000-året av jødenes historie. På samme måten som jødene forkastet Jesus fra Nasaret som deres Messias, og Gud måtte straffe folket for dette både ved templets ødeleggelse i år 70 og den store bortvisningen til alle folkeslag, på samme måten står denne måneden av som den værste av alle måneder i jødenes historie. Den 9. av i 586 før Messias og på den samme datoen i året 70 etter Messias ble jødenes tempel ødelagt av henholdsvis babylonerne og romerne. De 9 første dagene av denne måneden er en sammenhengende fastetid for jødene til minne om at deres to templer ble ødelagt. Det er videre en fastetid hele tiden fra 17. tammuz og til 9. av. I følge Talmud brøt romerne gjennom templets murer den 17.tammuz. Jødene mener videre at Messias vil bli født den 9.av. De kaller derfor denne måneden for "Menachem Av". Ordet "menachem" betyr "trøster". Den 15. av pleier jentene i Israel å kle seg i kvite klær og gå ut på markene for å danse. De unge guttene følger etter. Dette betyr at bryllupet mellom Messias og jødefolket kunne ha kommet i stand i begynnelsen av det 5000 ár-tusenet. Videre vet vi at 5-tallet står for Guds nåde. Vi skiller mellom Guds nåde og den frie nåden. Etter lovens tid kom nådens tid. Den innledet begynnelsen på riket for Israel. Da jødene ikke ville ta imot tilbudet om opprettelsen av riket, så ble den frie nåden introdusert i menighetens tidsperiode. Riket for Israel kunne ha blitt opprettet i det femte. årtusenet. f) Den sjette måneden heter ELUL. Den tilsvarer måneden august-september, og det er måneden for innhøstingen av dadler og fikener. Den tilsvarer det sjette 1000 året av jødenes historie. På samme måten som tiden fra 15.av og ut denne måneden er hele måneden elul en gledens og mulighetenes tid for jødene. Det er i hele denne tiden at den kristne menighet blir tatt ut. Den frie nåden og den kristne menighet ble først tilbudt jødefolket, "For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, både for jøde først og så for greker." (Rom.1,16.) g) Den sjuende måneden heter TISHRI. Den tisvarer september-oktober, og den er måneden for det nye året og de forskjellige festene. Den tilsvarer det sjuende 1000 året i jødenes historie. På samme måten som denne måneden innleder det nye året, så vil det sjuende årtusen innlede 1000 års-rikets tid. Denne måneden innledes med Rosh HaShanah, som er den første dagen i det nye året. Det er ikke usannsynlig at dette er dagen for den kristne menighets bortrykkelse. De 10 første dagene av denne måneden er en domstid for jødene. Det skal i løpet av denne tiden bli bestemt hvem som skal få del i frelsen og hvem som skal gå fortapt. Disse 10 dagene symboliserer den 7 årige trengselstiden som skal komme over hele jorden, for å prøve dem som bor på jorden (Joh.Åp.3,10.) Disse 10 dagene avsluttes med Yom Kippur, som er den store forsoningsdagen. Det er dagen for jødenes frelse. På den dagen skal de skue opp på ham som de har gjennomstunget og gråte sårt over ham. (Sak.11,10.) Den 15. tishri kommer løvhyttefesten. Den står for opprettelsen av riket for Israel. (Se: Prophecy in the News. Januar 1998. Se også min bok: Jesu Gjenkomst.s.442-468.) 5.) 1998 vil være et viktig årstall for ordet "shofar", "bukkehornet" er brukt i Salme 98. Dette ordet er brukt bare 4 ganger i Salmene, og det er i Salme 47,6, 81,4, 98,6 og 150,3. Vi skal referere det som står i Salme 98,6: "Til trompeter og basunens (hebr."shofar") røst: Rop med fryd for kongens, Herrens åsyn!" 6.) Når vi trekker Israels misgjerningsår fra viktige årstall i Israels historie i oldtiden, kommer vi fram til viktige årstall for jødene i forrige og i dette århundrede. Israels misgjerningsår var i utgangspunktet 430 år (Esek.4,4-6.), men i og med at 70 av disse årene er sonet i landflyktigheten i Babylon, må de 70 årene trekkes fra. Det står da igjen 360 år. Disse skal ganges med 7. Vi får da 2520 profetiske år (360 ganger 7 er 2520), som er 2484 tropiske år (2520 ganger 360 delt på 365,2422 er 2483,83). O.K.Indergaard regner med 2554 tropiske år i sine utregninger. I henhold til utregningene er man kommet fram til følgende årstall: 1878, 1897, 1945, 1948, 1956, 1967, 1972, 1981,1993, 1998 og 2000. (Se min bok Jesu Gjenkomst. Bind 1.s.273-288.) Dette kan IKKE være tilfeldig, men det viser oss at på samme måten som Israel ble straffet i gammel tid til bestemte årstall, så vil Israels misgjerningsår bli opphevet gradvis i vår tid. 7.) Etter hjemkomsten fra Babylon oppmuntret profetene Haggai og Sakkarias jødene til å bygge opp igjen templet, som hadde blitt ødelagt år 586. Disse oppmuntringene ble gitt i årene 520-518. Dersom vi trekker disse årene fra 2520 år, så kommer vi til år 2000 og år 2002. 8.) Dersom vi ganger tallene 3 (Guds tall), 7 (fullstendighetens tall), 10 (helhetens tall) og 12 (tallet for Guds ordninger med Israel), får vi tallet 2520, som er det samme som tallet for jødenes misgjerningsår. 9.) I året 486 eller 484 hadde Morderkai en drøm om en verdensvid trengselstid. Dersom vi trekker disse årene fra 2484 år, kommer vi til hendholdsvis 1998 og 2000. 10.) Dersom vi deler 1998 med 3, får vi tallet 666. Det er tallet for Antikristen. "og at ingen kan kjøpe eller selge uten den som har merket eller dyrets navn eller tallet for dets navn, for det er et menneskes tall, og dets tall er 666." (Joh.Åp.13,17-18.) Dette kan bety at Antikristen, som kanske lever blant oss i dag, men som ennå holder seg skjult, har fått forsterket sin posisjon i 1998. Dette vil kunne skje i det skjulte. Han vil etter all sannsynlighet komme fra et av landene innefor EU-området. (Se min bok:Jesu Gjenkomst. Bind 1. s.365-379.) 11.) I 1998 fikk vi det 70. jubelåret fra jødenes innvandring i Kanaan. Dersom vi setter dette årstallet til 1451, blir det 30 jubelår til Jesus gikk inn i synagogen i Nasaret og proklamerte et jubelår eller "et velbehagelig år" for jødene og Israel (Luk.4.). Dette skjedde i år 28 etter Messias. (30 ganger 50 ganger 360 delt på 365,2422 er 1478 pluss 1 år, som mangler i våre kalendere, minus 1451 er 28.) Dersom vi regner 40 jubelår fra år 28, kommer vi til 1998. (40 ganger 50 ganger 360 delt på 365,2422 er 1971,25 pluss 28 er 1999,25.) Vi må trekke fra et år for vi har innkludert det 50.året. Vi kommer da fram til 1998 (1999 minus 1 er 1998.) Vi er dermed begynt på det 70.jubelåret for Israel. 12.) Det var et jubelår fra den første Sionist-konferansen i Basel i 1897 til opprettelsen av staten Israel (1947-1948.) 1948 blir dermed det 69. jubelåret fra jødenes inntagelse av Kanaan. Fra 1948 og til 1998 er det 50 år. Det 70. jubelåret startet dermed i 1998. 13.) Da Peter spurte Jesus om hvor ofte han skulle tilgi, svarte Jesus ham at han ikke skulle tilgi 7 ganger, men 70 ganger 7 ganger. "Jesus sa til ham: Jeg sier deg. Ikke 7 ganger, men 70 ganger 7 ganger." (Mat.18,22.) 70 tallet kan her bety at vi skal tilgi hverandre, ikke 7 ganger, men helt til Jesu gjenkomst. Vår oppgave er å tilgi hverandre. Det er Jesu oppgave å dømme. 70 tallet kan gjenspeile de 70 jubelårene fra jødenes innmarsj i Kanaan i 1451 og til begynnelsen av det 70.jubelåret, som begynte i 1998. 14.) I følge den jødiske kalenderen er vi i dag kommet til år 5759 (1999) etter Guds skapelse av Adam. Det mangler imidlertid 240 år i denne kalenderen. Den jødiske tidsregningen regner ikke med de 70 årene som jødene var i landflyktighet i Babylon og 170 år av de 400 årene som jødene var i utlendigheten i Egypt. Dette utgjør tilsammen 240 år. Dersom vi legger disse årene til 5759, får vi år 5999. Om ett år vil vi få år 6000, og dette tilsvarer år 2000 etter Messias i vår tidsregning. I tillegg til dette kaller jødene det neste årtusen for: Shabbat-Millenium, som er det samme som 1000 års-rikets sabbat. "Altså står det en sabbatskvile tilbake for Guds folk." (Hebr.4,9.) Det er ikke tvil om at det neste årtusen vil innlede 1000 års-riket. 15.) De hebraiske bokstavene som blir brukt for å skrive året 5758, er tahv, shin, nun og chet. Det betyr: "Dere skal kvile". Dette kan bety at dette 1998 skal være et fredsår, og at den store krigen mot araberne og andre først bryter ut i 1999. Vi vet at Yasser Arafat vil opprette en palestinsk stat den 4.mai i dette året. Dette kan godt være begynnelsen på Gog-krigen. 16.) Den generasjonen som ser at Israel blir gjenopprettet i moderne tid, skal ikke dø, før enn at alt som er beskrevet i Mat.24 og 25 er skjedd. "Sannelig sier jeg dere: Denne generasjon skal ikke dø før alt dette skjer." (Mat.24,34.) Dersom vi setter begynnelsen til denne generasjonen til 1948, og vi regner med at en generasjon varer 40 år, kommer vi til 1988. Dersom vi regner med en generasjons levetid fra 70 til 80 år, kommer vi til henholdvis 2018 og 2028. 17.) Noen Bibel-forskere mener at vi skal sette begynnelsen av endetiden til 1997, i og med at Jerusalem ble gjenerobret i dette året. Dersom vi legger 40 år til 1997, kommer vi til 2007. Dette årstallet kan da være avslutningen av den store trengsel. Dette synet passer også godt inn i den vurderingen som er blitt gjort, at man regner med at Salmene fra 1 og til 100 representerer hvert sitt år i dette århundrede. Salmene 100 til 106 representerer trengselstiden på 7 år. Fra 1947 og til 1967 var det 20 år. På samme måten som Gud måtte ødelegge alle jøder i ørkenen, som var over 20 år (med unntak av Kaleb og Josva), på samme måten startet selve endetiden 20 år etter opprettelsen av staten Israel. Det er derfor den generasjonen som ble født i 1967 som er selve endetidsgenerasjonen, og som skal få oppleve Jesu gjenkomst og opprettelsen av 1000 års-riket. 18.) Et annet forhold som viser at året 2007 er av den største viktighet, er det forholdet at i denne Salmen finner vi den omsnudde hebraiske bokstaven "nun", som svarer til vår "n", i det hele 7 ganger (fullstendighetens tall). Den omsnudde "nun" er totalt brukt 9 ganger i Tanach. Ved siden av at den er brukt 7 ganger i Salme 107, finner vi den i 4.Mos.10,35 og i 4.Mos.11,1. Mens den vanlige "nun" står for "trofasthet" og "arving til tronen", representerer den omsnudde "nun" det forholdet at Gud "har snudd ryggen til jødefolket og at dommen har begynt". Av dette forstår vi at året 2007 er et år for dom for jødene og for verden for øvrig. (Les Salme 107.) 19.) I den nye Bibel-coden som nå holder på å bli avdekket, i og med at Tanach er lagt inn på data, og i og med at vi har dataprogrammer som kan avdekke de "skjulte budskaper", som kommer fram der, er årstallene 1996, 1997, 2000, 2006, 2010 og 2014 kommet fram som viktige årstall. (Se M. Drosnins bok: The Bible Code.) 20.) I mezuzah, som inneholder 170 ord, som er tatt fra 5.Mosebok, forekommer også årstallene 5760 og 5766. De tilsvarer årene 2000 og 2006. 21.) Jesus sa selv at han ville komme tilbake til jødene etter 2 dager, som står for 2000 år. På den tredje dagen ville han frelse dem. (Hos.5,15-6,3.) Utganspunktet for årstallet for Jesu gjenkomst kan være hans himmelfart. Det skjedde i år 32. Dersom vi regner med tropiske år, kommer vi fram til år 2004. (2000 ganger 360 delt på 365,2422 pluss 32 pluss 1 år er 2004.) Dersom vi regner med profetiske år, kommer vi fram til 2033. (2000 ganger 360 delt på 360 pluss 32 pluss 1 er 2033.) (Se mine bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 4 og 5.) 22.) Både jødene og de første kristne regnet med at Gud inndeler frelseshistorien i 7 dager a 1000 år. De første 2000 årene var hedningenes tid. De neste 2000 årene var lovens tid. De neste 2000 årene var Messias sin tid. De siste 1000 årene var 1000 årsriket. Det kunne også ha blitt opprettet i forbindelse med Jesu første komme, men det ble utsatt på grunn av jødenes forkastelse av sin Messias, som uten tvil er Yeshua fra Nasaret. Alle disse utrekningene og årstallene som vi har referert ovenfor, er knyttet til Israel. Vi har ingen årstall som direkte er knyttet til menighetens bortrykkelse. Den er immanent. Det vil si: Den kan skje når som helst. Det er ingen som vet helt eksakt hva som vil skje i de kommende år, men at disse årene er viktige i forhold til endetidsbegivenhetene, er hevet over enhver tvil. Vi nærmer oss Jesu gjenkomst med raske steg. Den kan være nærmere enn vi aner. Det er derfor av den største betydning for hver enkelt av oss at vi lever vårt liv i tro og i forventning av Jesu komme, slik at vi kan få være med når han kommer og henter sitt legeme. Trengselstiden er ikke for de troende, som tilhører legemet. Den er for Israel og verden for øvrig. Tingvoll den 13-1-99. |