Dansk lege kjemper mot dødshjelp: – Det er de
friske som er for
PERSONLIG:
Slutten av konas liv styrket Ole Hartling i overbevisningen om at dødshjelp er
en dårlig løsning.Foto: Privat
Ole
Hartling synes det er påfallende at motstanden mot å legalisere dødshjelp er
tydeligst hos syke og hos leger.
Tore Hjalmar SævikJournalist
Publisert 20.09.25 - 05:00
Det vakte oppsikt da statsminister Mette
Frederiksen sommeren 2023 fortalte at hun ønsker å
gjøre dødshjelp lovlig i Danmark.
– Utviklingen har vært dramatisk de par siste årene,
sier Ole Hartling til Dagen.
9. september satte innenriksministeren ned en
arbeidsgruppe med medlemmer fra flere departementer som skal utforme modeller
for dødshjelp.
Den pensjonerte overlegen Hartling har engasjert seg
i spørsmålet i mange år. Han har også vært leder for Det etiske råd, som er et
offentlig oppnevnt rådgivningsorgan for Folketinget og regjeringen. Rådet har
flere ganger advart mot å endre loven, senest i 2023.
Oppsiktsvekkende nok satte statsminister Frederiksen
parallelt ned sitt eget utvalg hvor et klart flertall var positive til
legalisering.
Ute med ny bok
Nå i september kom boken «Døden på recept –
begreber, reflektioner og erfaringer» der Hartling er en av tre redaktører.
Allerede i 2015 skrev han en bok der han omtalte dødshjelp som «Kan vi mer enn
vi kan makte».
– Min tese er at det griper voldsomt inn i noe så
grenseoverskridende som å ta et annet menneskes liv. Begrunnelsen for dødshjelp
er at det er til den andres beste. Formålet i godt, slik framføres det. Men i
virkeligheten avstedkommer det andre problemer, sier Hartling.
Legalisering av dødshjelp
Nederland og
Belgia legaliserte dødshjelp i 2002.
Siden har
europeiske land som Luxembourg, Spania og Portugal gjort dette lovlig. Slik er
det også i Canada, New Zealand og Australia og noen delstater i USA.
I sommer gikk det
britiske Underhuset inn for å åpne en prosess i retning legalisering.
I flere land er
det debatt om legalisering.
Dødshjelp finnes
i to hovedformer: Eutanasi der en lege gir en dødelig dose medisin, og
legeassistert selvmord der det er pasienten får midlene som trengs for å
avslutte sitt eget liv.
Som lege har han sett situasjoner som er så
alvorlige psykologisk, sosialt og fysisk at han ikke har problemer med å forstå
at dødshjelp kan fremstå som en løsning. Men han er bekymret for at en rett til
å dø i praksis skal bli opplevd som en plikt til å dø.
Statsråder ser på modeller
Regjeringens nye initiativ gjør at nettverket Nej
til statsassisteret selvmord, som Hartling er med i, vil intensivere arbeidet
med å fremme motargumenter.
Ikke minst synes han det er verdt å merke seg
kapittelet til den nederlandske teologen Theo Boer i «Døden på
recept». Det heter «Velkommen i vårt laboratorium – overveielser fra et
eutanasiland»
Nederland var i 2002 en forløper for det som skulle
bli en bølge av legalisering i den vestlige verden. Både forekomsten og
begrunnelsene har siden fortsatt å øke.
– Boer sier at det ikke er noe land som vil kunne
sette en grense for ekspansjon, både i antall og i de pasientgruppene som blir
inkludert, sier Hartling.
Menneskesyn i endring
Den danske legen ser ikke tegn til at opinionen har
endret seg vesentlig i spørsmålet om eutanasi.
– Men når en politisk besluttende myndighet begynner
å snakke om det, blir det alvor, sier han.
Hartling er overbevist om at en legalisering vil ha
alvorlige konsekvenser for menneskesynet.
Gammel diskusjon
– Hvordan har medisinske fremskritt påvirket
debatten? Det kan virke som om man nå kan holde pasienter lenger i live?
– Det er nok en misforståelse av legevitenskapen kan
holde folk i livet så lenge det skulle være. Leger kan avslutte en behandling
når den ikke fungerer eller gagner pasienten lenger. Men med en dødelig sykdom
kan forskjellen dreie seg kun om timer eller dager. Å innføre dødshjelp kan i
virkeligheten ikke begrunnes med at det er skjedd en teknologisk utvikling.
Hartling viser til at spørsmålet om dødshjelp har
fulgt medisinen helt siden antikken. I Hippokrates´ legeed blir det fastslått
at man ikke skal gi pasienter gift, heller ikke hvis de ber om det. Og
argumentene for og imot dødshjelp var også for 100 år siden de samme som i dag.
– Det er derfor ikke det teknologiske som har skapt
en ny situasjon, men mer det tidstypiske. Mennesket har ikke makt til å holde
døden borte, men synes så at man i det minste må kunne bestemme når den skal
inntreffe. Så er det likevel litt makt tilbake.
Motstand blant leger og syke
– Hvilke grupper er pådrivere for legalisering?
– Jeg tror det er bredt fordelt, men tilhengere er
ikke minst autonomibegeistrede filosofer, sier Hartling.
Meningsmålinger viser at rundt tre av fire dansker
er for dødshjelp, men legen mener det er et problem at mange neppe vet hva de
svarer på.
– Mange tror også at det å avslutte behandling er
dødshjelp, sier han.
Dessuten tviler han på at friske mennesker egentlig
kan sette seg inn i hva det betyr å ligge for døden.
– Det er to grupper som overveiende er imot. Det er
de svært syke og legene. De vet hva det er snakk om.
Berørt av egen erfaring
Hartling er overbevist om at legene må forbli på
livets side og møte pasienter med omsorg, nærhet og empati. Hvis de går over på
den andre siden, mener han det åpner for farlige dynamikk.
Selv har han erfart at hans egen kone, som han
mistet i 2012, var meget syk og måtte få dialysebehandling ofte.
– Det var bare ganske korte tidspunkter da hun hadde
det godt, sier han.
En kveld antydet hun at hun kanskje kunne åpne
kateteret sitt i blodåren slik at hun langsomt ville dø av blødning eller
«falle i søvn». Da hun så reaksjonen hans, ble hun beroliget, for hun visste at
hun stadig betød noe. Han merket at det ga henne livsmot.
– Når du ser slik på meg, så vil jeg ikke gjøre det,
sa hun, minnes han.
Sliter du psykisk og trenger hjelp?
Hjelpetelefonen
til Mental Helse er åpen hele døgnet.
Ring 116 123
----------
Hjelpetelefonen til
Kirkens SOS er åpen hele døgnet.
Ring 22 40 00 40
Du kan også
chatte anonymt med Kirkens SOS på www.soschat.no hver dag fra 18.30 - 22.30
(fredag frem til 01.30).
----------
Landsforeningen
for etterlatte ved selvmord (LEVE) støtter etterlatte og berørte ved selvmord,
og bidrar til å forebygge selvmord gjennom åpenhet, opplysningsvirksomhet og
politisk arbeid.
Ikke bare religiøse
Erfaringen bekreftet det han har sett som lege:
Fortvilte mennesker på dødens rand trenger å høre at de betyr noe, at de er verdifulle,
at de fortsatt får høre til og at de skal få den hjelpen det er mulig å gi dem.
– Møter du argumentet om at det bare er religiøse
mennesker som er imot?
– Når noen snakker om livets ukrenkelighet og at det
er en gave, synes jeg det blir for dogmatisk. Jeg har derfor lagt mye vekt på
at det finne tilstrekkelig mange verdslige argumenter imot. Jeg mener det ikke
er relevant om man er religiøs, sier Hartling.
Han mener legalisering ikke vil fjerne lidelsen, men
derimot fjerne den som lider.
– Det er langt viktigere enn noe religiøst argument,
for man fjerner et medmenneske med individualitet, livshistorie og sosial
tilknytning. Og man fjerner en mulighet for å gi dette mennesket mer omsorg og
lindring, sier han.
– Man tenker at dødshjelp betyr noe godt for
personen, men deretter betyr den personen ikke lenger noe.
Byrde på leger
Den danske riksrevisjonen har så sent som i 2024
kritisert det spesialiserte palliative tilbudet i landet. Det synes Hartling er
nedslående.
– Vi kan gjøre så mye mer. Dødsønsket forsvinner hos
dem som man tar seg av. Vi kan ikke fjerne all lidelse. Den er i verden. Og det
vil stadig være noen man ikke kan hjelpe, men å løse dette med dødshjelp, er et
meget stort skritt å ta.
Hartling påpeker også at det i siste instans vil
være en eller flere leger som må si ja eller nei til en pasients
dødsønske.
– Det er alltid medbestemmelse i den påståtte
selvbestemmelse, sier han.
Å kalle det selvvalgt livsavslutning mener han er en
eufemisme.
– I virkeligheten er det andre som skal ta
beslutningen og skrive ut medisinen. Ja, som skal avgjøre, om «selvvalgt» nå
også er «velvalgt».
– Brutalisering av menneskesynet
Legen er bekymret for at man «krysser Rubicon» hvis
man først legaliserer. Da er det ikke lenger noen vei tilbake.
– Ser du håp om at legaliseringen kan stoppes i
Danmark?
– Jeg er i noen grad pessimist. Det er nok det jeg
kaller «autonomievangeliet» som vinner.
På bakgrunn av erfaringene i land som Nederland og
Canada er han urolig for konsekvensene hvis det går slik han frykter.
– Nå er det blitt vanlig med duo-eutanasi i
Nederland, der ektepar eller søsken går i døden sammen. To mennesker er sjelden
like syke, og det kan ligge et forventningspress på den ene om å skulle velge
døden, sier han.
Det han kaller en «eutanasimentalitet» gjør også noe
med hvordan man ser på mennesker som har hemninger eller lidelser.
– Derfor blir også menneskesynet brutalisert, sier
han.
dødshjelp danmark nyheter ole hartling mette frederiksen eutanasi