Guds folk er
en provokasjon mot den moderne ideologiske staten
| Debatt
DEBATTANT:
Bernt T. Oftestad, professor emeritus ved MF.Foto: Herman Frantzen
Bernt T. Oftestadprofessor emeritus, MF
Publisert 17.07.25 - 05:00
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Hilde Sandviks kronikk i Aftenposten (05.07.2025)
har fått flere gode svar. Fra dem som tilhører det liberale sendemokratiets
kulturelle maktelite, er det naturlig å angripe kristne (og andre) som ikke vil
innordne seg det nye sekulariserte enhetssamsamfunn. I følge liberalismens
oppskrift er det nettopp slike «avvikere» som bruker «makt», og som derfor må
uskadeliggjøres. Men hvordan er liberalismens eget forhold til maktbruk?
Om et samfunn skal bli styrt etter en moderne
ideologi, må statsmakten stå i ideologiens tjeneste. I kommunistiske stater er
det kommunistpartiets politbyrå som sitter med den absolutte styringsmakten.
Nazi-Tyskland hadde i utgangspunktet en «dual stat», men statsmakten ble til
sist totalt nazifisert. Ved en borgerlig revolusjon oppsto et liberalt samfunn,
som raskt ble totalitært ved hjelp av en moderne statsmakt.
Kulturtoppens uventa
kristen-konspirasjon
I Norge ble på 1880-tallet den elitistiske
embetsmannsstaten avløst av den demokratiske staten – folkelig og liberal.
Straks ble det viktig å avvikle restene av den kristen-konfesjonelle
enevoldstaten som opprettholdt statsreligionen som kultur- og samfunnsgrunnlag
(Grl § 2). Denne sekulariseringsprosessen tok tid, men i 2012 forsvant
statsreligionen og etter 2014 er ny statsform blitt etablert i Norge: liberal,
demokratisk, (post)moderne og sosialdemokratisk.
Vår moderne stat korrelerer med liberalismens livs-
og samfunnsoppfatning. Det kommer særlig klart frem når vi ser at den
opprettholder sin suverenitet og sitt maktmonopol ved å fremme «frihet og
mangfold» ikke minst på det seksuelle område. Seksuelle minoriteter skal sikres
likhet, frihet og mulighet for å strebe etter lykken på egne premisser. Derfor
skal de «respekteres». Og barn og unge skal opplæres i denne
samfunnsmoralen.
Det handlar ikkje om tru – det
handlar om makt
Statsmakten får hjelp til dette prosjektet av
massemedia og visse organisasjoner. En viktig medhjelper er den Den norske
kirke. Noen frikirker følger i den nye «statskirkens» spor. Det holdes
ofte fram at seksuelle minoriteter lider på grunn av utenforskap, avvisning, ja
fiendtlige holdninger fra omverdenen, og ikke minst fra religiøse miljøer av
ulike slag.
At denne minoriteten er blitt utsatt for vold, er
åpenbart. Men hvordan skal det bekjempes? Hvilken virkning vil dagens politiske
metode ha på samfunnet? Idag blir de som ikke godtar homokulturen,
identifisert som «voldelige».
Det ligger en sterk appell i lidelse. Møte med
lidelse utløser forpliktelsen til å vise nestekjærlighet. Mange i vårt samfunn
lider, av ulike årsaker og i høyst forskjellige livssituasjoner. Det er grunn
til å spørre hvorfor lidelsen hos dem som praktiserer en avvikende seksualitet,
er blitt særlig fokusert av statsmakten også ved beskyttende lovgivning.
Maktkritikk trengst, Sandvik.
Mistenkjeleggjering har vi nok av
Dette året har deler av den kritiske journalistikk
vært særlig opptatt av de mange som lider under en lettere eller tyngre mental
lidelse. Deres situasjon – særlig for dem med tunge lidelser – er ufattelig
vanskelig og ødeleggende. Det kan ikke overses at dette også skyldes langvarig
svikt fra statens side. Institusjoner er blitt nedlagt. Sengeplasser er
forsvunnet. Det er bemanningskrise. Vi har i mange år stått overfor en
kriseartet situasjon i helsevesenet som særlig rammer den psykiatriske
delen.
Bak denne bedrøvelige helsepolitikken ligger både
ideologi og økonomi. Alle i samfunnet skal innlemmes i det store fellesskapet.
Institusjoner som er for særlig utsatte og sårbare, bør det være minst mulig
av. Samtidig er en slik politikk billig for det offentlige. Her er mye å spare.
Vi ser at milliardene ruller helt andre veier.
Tross intens gravejournalistikk og organisert
motstand, er denne politikken uinteressant for statsmakt og den politiske elite
og det apparat den har til rådighet. I valgkampen har dette tema ikke spilt
noen rolle. Solidaritet med «skeive», er derimot en viktig sak. Toppolitikere
kappes om å gå i Pride-demonstrasjoner. Dette har en grunnleggende
politisk-ideologisk motivering. Den fører til at visse lidelser er uten
betydning, mens omsorg for og beskyttelse av seksuelle minoriteter blir et
overordnet politisk mål. Vi ser at ikke all lidelse er «politisk korrekt».
Den moderne stat søker alltid å unngå, om nødvendig
fjerne eller suge opp i seg, institusjoner, politiske kollektiv eller frie
fellesskap som befinner seg og virker mellom den og individet. Slike må
uskadeliggjøres fordi de truer eller hindrer statens absolutte suverenitet i og
over samfunnet. I vårt samfunn tar man i bruk «seksuelle minoriteter» til dette
formål. De skal støttes og sikres mulighet til å bryte ned de institusjoner som
kommer mellom statsmakt og individ. Det gjelder først og fremst ekteskapet og
dermed familien, biologisk og organisk forankret i det seksuelle samliv mellom
en mann og en kvinne.
Den seksuelle relasjonen er naturgitt, men beror
også på konsensus mellom partene. I en slik virkelighet har familien sin
forankring. Og dette er en realitet som gjelder uavhengig av statens makt og
organisering av menneskers liv. Seksuelle minoriteter lever i strid med natur,
og når de skal lage en familie, må det skje på kunstig vis. De trenger hjelp
fra medisinsk teknologi. På et eller annet vis blir man da avhengig av
statsmakt.
Ved siden av ekteskap og familie er det viktig for
en moderne stat å bryte ned religionen, dvs. det praktiserende religiøse
felleskap. Også religionen kan komme mellom staten og individet. I den
religiøse kult, slik den utfoldes i og ved kristendommen, står mennesket i
forhold til Gud ved Kristus og i Ånden ved tilbedelse og bønn. Det blir forent
med Kristus ved Kirkens sakramenter. Dette er et fellesskap i og ved Gud. og
det ligger utenfor og står over statens domene. Og det liv som leves etter
Kristi forbilde og i pakt med hans bud, trenger ingen legitimering fra staten.
Det er dessuten ofte i strid med statens vilje, noe vi har sett og ser ikke
minst i vår tid.
Guds folk står under en høyere suverenitet enn den
noen stat kan inneha. Kirken står under Ham som har all makt i himmel og jord.
For den moderne ideologiske stat vil et slikt folk til sist være en truende
provokasjon. Vi ser det idag. Bevegelse mot religionen – særlig blant unge
– utløser angst blant deler av makteliten.
Reagerer på Hilde Sandviks
religionskritikk
liberalisme moderne stat den norske kirke hilde sandvik seksuelle minoriteter meninger