KFF undervurderer vår tids forståelse av
menneskeretter
| Debatt
NYE TIDER: Vi ønsker å gjøre Kristen-Norge
oppmerksom på at det ideologiske landskapet har gjennomgått så store
forandringer at gamle kart er blitt ubrukelige i møte med krav fra det offentlige,
noe vi mener KFF ikke makter, skriver innsenderne. Bildet er en
illustrasjon.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Marianne Brattgjerd(Ph.d.), faglig leder helse og forskning, Kristent
Ressurssenter
Kjell Skartveitlektor og forfatter
Publisert 01.07.25 - 10:04 Sist oppdatert 01.07.25
- 10:04
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Udir har hatt tilsyn ved noen kristne skoler i Rogaland og mener
skolene drives i strid med loven. Audun Raen, generalsekretær i Kristne
Friskolers Forbund (KFF) mener vi tar Udir i forsvar når
vi hevder at direktoratet handler i tråd med lovverket. Han får det til å høres
ut som om vi sympatiserer med Udir.
Audun Raen gir deretter en redegjørelse for hvorfor han mener skolene
har loven på sin side, og legger vekt på menneskerettigheter og foreldreretten
i sin argumentasjon.
Vi har i flere år arbeidet for å få kristenheten i Norge til å forstå
hvilke dramatiske ideologiske endringer som har funnet sted de siste 20 årene,
spesielt med tanke på forståelsen av menneskerettighetene. For dagens forståelse
av disse rettighetene er en helt annen enn de vi hadde i 1948.
I 1948 hadde den vestlige delen av verden fortsatt en
virkelighetsforståelse som innebar troen på en absolutt sannhet om mennesket,
og at denne forståelsen burde gjelde for alle verdens innbyggere. Forståelsen
var det vi kaller statisk. Mennesket var mann og kvinne, ekteskapet var mellom
mann og kvinne og et barns foreldre var dets mor og far.
I løpet av 1970-tallet vokste postmodernismen fram og satte
spørsmålstegn ved alle tidligere sannheter, og det hele kulminerte med den
skeive revolusjonen på begynnelsen av 2000-tallet. Troen på en absolutt sannhet
ble opphevet, og menneskerettighetene var ikke lenger statiske, de ble
oppfattet som dynamiske, det vil si at de måtte forholde seg til tidsånden, den
rådende virkelighetsforståelsen. Den kristne virkelighetsforståelsen som
dominerte i 1948 ble derfor skjøvet til side og erstattet med en postmoderne.
Det er i lys av dette perspektivet vi må forstå Udirs reaksjon på
undervisning og læremidler ved noen kristne skoler.
Denne tilpasningen kommer tydelig fram i det som kalles
Yogyakarta-prinsippene, en deklarasjon som ble vedtatt i 2006 og som omhandler
hvordan internasjonale menneskerettigheter skal anvendes når det kommer til
seksuell orientering og kjønnsidentitet. I 2008 sa regjeringen Stoltenberg at
fremtidig lovgivning skulle bygges på disse prinsippene, og de la da også
grunnlaget for diskrimineringsloven av 2013.
Etter disse prinsippene er tradisjonelle normer undertrykkende,
mennesket er ikke lenger mann og kvinne, kjønnet ble subjektivt betinget og
ekteskapet ikke begrenset til et forhold mellom mann og kvinne. Konklusjonen
ble naturlig nok at alle har rett til å stifte familie og få barn med alle
mulige teknologiske hjelpemidler.
Staten skal etter disse prinsippene blant annet:
«Iverksette alle passende tiltak, også i utdanningsprogrammer, for å
eliminere fordommer, diskriminerende holdninger eller atferd som er relatert
til ideen om underlegen- eller overlegenhet knyttet til seksuell orientering,
kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.»
Vårt samfunn er altså kommet i en posisjon der lovgiverne har en helt
annen virkelighetsforståelse enn i 1948, og dermed også en helt annen
forståelse av hva menneskerettighetene skal beskytte. De skeive har krav på
«trygge rom», dvs. fravær av diskriminering, og derfor er det for eksempel
naturlig for kirkens preses å ha et prideflagg på sitt kontor.
Udir si tolking gjer det
umogleg å driva bibeltru friskule
Når skeive skal beskyttes, innebærer det en begrensning i foreldres
rett til å velge for sine barn. Dette ble stadfestet ved diskrimineringsloven i
2017 da familien ble inkludert i lovens virkeområde. Foreldre skulle fra da av
gi sine barn en oppdragelse i tråd med lovens ånd. Foreldres rettigheter ble
også angrepet da forbudet mot konverteringsterapi ble vedtatt.
Vi bør derfor stille spørsmålet: Tror vi at staten mener det er greit
at private skoler gir en undervisning den mener foreldrene selv ikke har lov
til å gi?
Våre lovgivere mener altså at mennesket av 2025 er et annet enn hva
lovgiverne mente i 1948, og ettersom denne endringen ikke bygger på en absolutt
sannhet, har den behov for rettslig beskyttelse, en beskyttelse som finner sted
både gjennom diskrimineringsloven og straffeloven, men også i en ny forståelse
av menneskerettighetene.
Det er i lys av dette perspektivet vi må forstå Udirs reaksjon på
undervisning og læremidler ved noen kristne skoler.
Vår hensikt er ikke å ta Udir i forsvar. Vi ønsker å gjøre
Kristen-Norge oppmerksom på at det ideologiske landskapet har gjennomgått så
store forandringer at gamle kart er blitt ubrukelige i møte med krav fra det
offentlige, noe vi mener KFF ikke makter.
Staten truer alle kristne
skoler
menneskerettigheter yogyakarta-prinsippene meninger kristne friskolers forbund ideologi diskrimineringsloven utdanning debatt udir politikk skoler
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
4 kommentarer