Kristendom
og postmodernisme – rivaler eller speilbilder?
| Debatt
EKKO:
Postmodernismen kan aldri forenes med kristen tro, men den kan fungere som et
speil, skriver Per-Arne Isaksen.Foto: Adobe Stock
Per-Arne IsaksenBergen
Publisert 10.10.25 - 10:56 Sist
oppdatert 10.10.25
- 10:56
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
I norsk offentlighet fremstilles kristendom og
postmodernisme ofte som motpoler. Den ene hevdes å stå for absolutte sannheter,
den andre for relativisme. Den ene for stabilitet, den andre for oppløsning.
Men en slik dikotomi forenkler virkeligheten og gjør at vi mister av syne de
egentlige spørsmålene: hva er sannhet, og hva gir mennesket mening?
Kristendommens fortelling
Kristendommen hevder at sannheten er gitt i en
personlig Gud som har åpenbart seg i historien. Fra kirkefedrene som Augustin
til moderne tenkere som C.S. Lewis finner vi den samme grunnideen: mennesket
mottar sannhet, det skaper den ikke selv. Identitet og mening blir dermed ikke
først og fremst et selvprosjekt, men en deltakelse i en større virkelighet,
forankret i skapelse, inkarnasjon og frelse.
Postmodernismens fortelling
Postmodernismen vokste fram som et kritisk korrektiv
til modernismens tro på fornuft, fremskritt og universelle narrativer.
Filosofene Jacques Derrida, kjent for dekonstruksjonens idé – at mening alltid
er utsatt og aldri helt nærværende, Michel Foucault, som analyserte hvordan
sannhet alltid er knyttet til makt og diskurser, og Jean-François Lyotard,
særlig kjent for å avvise «de store fortellingene» (metanarrativene), stilte
spørsmål ved makten i språk, institusjoner og vitenskap.
Jean Baudrillard gikk enda lenger og hevdet at vi
lever i en «hyperrealitet» der tegn og bilder ikke lenger peker på noe
virkelig, men bare henviser til hverandre. Dette ser vi i vår egen tid, der
virkeligheten ofte formes mer av sosiale medier enn av faktiske hendelser.
Når fortellingene møtes
Sett utenfra kan dette se ut som en frontlinje:
kristendommen hevder en absolutt sannhet, postmodernismen hevder at alle
sannheter er relative. Men egentlig handler begge forsøkene om samme problem:
hvordan kan mennesket leve meningsfullt i en verden der sannhet og identitet
stadig er under press?
Kristendommen svarer: ved å forankre seg i Gud, den
ytterste virkelighet. Postmodernismen svarer: ved å avsløre maktstrukturene som
skjuler seg bak enhver påstått sannhet.
Speil i kulturen
Når vi vender oss mot kunsten, finner vi et
interessant møte mellom disse to fortellingene. Postmodernismen elsker speilet
– refleksjonen, gjentagelsen, det uendelige spillet mellom tegn. Kristendommen,
derimot, ser speilet som et bilde på menneskets begrensede erkjennelse: «Nå ser
vi som i et speil, i en gåte» (1 Kor 13,12).
I dette møtet oppstår noe dypt menneskelig:
lengselen etter det sanne speilbildet.
Tenk på litteraturen: hos Dostojevskij brytes
mennesket mellom frihet og sannhet. Hos Camus og Sartre oppløses meningen i eksistensens
absurditet. Hos Simone Weil møter vi derimot et sjeldent lysglimt – troens
paradoksale erkjennelse av at den dypeste frihet finnes i å overgi seg.
I musikken finner vi det samme spennet. På den ene
siden John Cage, som med sitt verk 4’33” gjorde stillheten til et uttrykk for
relativismens frihet: alt kan være musikk, også fraværet av lyd.
På den andre siden Rachmaninoff, som i «Zdes’
khorosho» (Op. 21, nr. 7) komponerer en uforglemmelig melodi til et dikt av
Glafira Galina, hvor siste linje i diktet avsluttes med ordene: «Her er bare
Gud og jeg.»
Mellom disse to ytterpunktene – det meningsoppløste
og det gudsmettede – ligger hele den moderne erfaringen av å søke mening.
En gjensidig utfordring
I stedet for å avvise hverandre, kan kristendom og
postmodernisme fungere som kritiske speil:
– Postmodernismen minner kirken om faren ved å gjøre
evangeliet til et maktinstrument eller en kulturell identitetsmarkør.
– Kristendommen minner postmodernismen om at kritikk
og dekonstruksjon alene ikke kan bære – mennesket trenger håp, en virkelighet
som er større enn oss selv.
Speilbilder
Postmodernismen kan aldri forenes med kristen tro,
men den kan fungere som et speil – et urolig ekko av vår egen lengsel etter
mening. Ved å konfrontere oss med relativismens mørke og maktens språkspill,
tvinger den oss til å gjøre klare valg.
Nettopp i dette møtet finner kristendommen sin
stemme på nytt: som vitnesbyrdet om at sannhet ikke er en konstruksjon, men en
gave. Dermed er kristendom og postmodernisme ikke bare rivaler, men også
speilbilder – to fortellinger som i sitt sammenstøt avslører menneskets dypeste
behov for en virkelighet å gå ut fra.
Troja ved porten: To samtidige
forfølgelser – sverd i sør, språk i vest
postmodernisme debatt identitet sannhet kristendom meninger