Kristenvekkelsen er ikke høyrebølgens
barn
| Debatt
TRO: Kristendommen var aldri ment å være et
partiprogram, skriver Rania Melissa Louhibi.Foto: Privat
Rania Melissa Louhibistyremedlem av FAKS (Foreningen for alle konservative
studenter)
Publisert 02.10.25 - 07:30
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
I mitt hjemland, Algerie, har hundretusener de siste årene vendt seg
fra islam til kristendommen – vel vitende om at konvertering kan koste både
frihet og trygghet. I Kina møtes millioner i hemmelige huskirker, mens bibler
smugles inn ulovlig grunnet den strengt kontrollerte distribusjonen. Den samme
vekkelsen skjer, riktignok mindre dramatisk, i Europa og Norge. Her i Vesten
tolkes den gjerne som en understrøm av høyrebølgen. Men hva kom først –
politikken eller frelsen?
På en hotellbar denne uken sitter jeg ved siden av en godt beruset
gjeng på afterwork. Dessverre for dem spør de hva jeg skriver om. Kristendom,
svarer jeg. Stemningen skifter. «Driver folk fortsatt med det», spør en, halvt
hånlig. «Jeg hater religion», sier en annen, som om det hadde ligget klart på
tungen en stund.
De levde tross alt sin ungdom i ateismens tidsalder, da religion ble
stemplet som historie. Nietzches «Gud er død» ble slagordet. Selv kristne
miljøer fikk et nytt stempel: «kulturell kristendom» – en høytidelig merkelapp
for dem som ville beholde tradisjonene uten å assosieres med motkulturen. Et
slags konservativt kompromiss: tradisjon uten tro.
Det som slo meg, var at ingen av dem kunne forestille seg at troen
finnes. For dem var kristendommen redusert til et verktøy for politikk og
sosial kontroll – fra abort og pride til krig og gamle kjønnsroller.
Karikaturen var nesten komisk. Tror de virkelig bedehusene brukes til politisk
konspirasjon om verdensovertakelse og tradwife-revolusjon?
Nietzsche tok feil. Gud lever i beste velgående.
Etter en lang tirade om religionens dogmer dytter jeg trøtt og mildt
oppgitt inn en anekdote: Si en mann blir satt i fengsel, vekk fra dogmer og
politikkens strenger, og finner troen alene i cellen sin. Den gir ham fred,
mening og identitet. Er det da systemene som virker på ham – eller håpet? Og
kan en slik grunnform for kristendom, utilskitnet av menneskeskapte regler og
politisering, egentlig være noe negativt?
Mange unge avviser i dag «religionen» som system. De søker relasjon til
det guddommelige over religion. De vil ikke bære historiens tilskitning, lastet
med tusenvis av år med konflikt og maktspill. De bryter med dogmene og går rett
til kilden. Svarene ligger i åndeligheten, ikke i doktriner og teologiske
disputter.
Har økt interesse for tro
sammenheng med bønneinitiativ?
Zoomer du inn på individnivå, finner du hundretusenvis av særegne
historier. Kvantitativ forskning kan ikke fange opp hvorfor noen velger tro,
fordi tro ikke er et statistisk fenomen, men en personlig erfaring. Hver uke
møter jeg akkurat disse menneskene som kommer til kirken for første gang. De
peker på troen – ikke på høyrebølgen, Charlie Kirk eller Sylvi Listhaug som
grunnlag for omvendelse. Troen tilbyr nemlig noe en hel generasjon søker etter:
å slippe byrden av å måtte bære alle svar selv.
Kristendomsbølgen forklares ofte som en del av den konservative
vekkelsen. Men unge går ikke til troen fordi høyresiden er i vinden. De går til
troen – og finner deretter en moral som kan ligne konservative verdier.
Konservatismen kan være en politisering av kristne overbevisninger, men
kristendommen står stødig uten politikken. Mer enn noe, er det et politisk
fristed, hvor en felles moralsk forankring samler mennesker i et samfunn som
stadig vakler under polariseringens trykk.
Når Charlie Kirk blander bibelvers og MAGA-retorikk, eller når Trump
diskuteres som en kristen skikkelse, snakker vi ikke lenger om tro – men om
politikk. Det er ikke kristendommen som trenger Trump; det er Trump som låner
kristendommens glans.
Derfor er det feil å forklare vekkelsen som en del av høyrebølgen. I
fengselsceller i Nord-Afrika, i huskirker i Kina og i små norske bedehus skjer
det samme – uavhengig av partilinjer.
Pauline (17) og Matheo (18)
merker The Send-effekt: – Rått at de kommer til oss
Kristendommen var aldri ment å være et partiprogram. «Gi keiseren det
som tilhører keiseren, og Gud det som tilhører Gud», står det i Bibelen. Troen
er ikke kalt til å krangle eller skape splittelse for politikkens skyld.
Ja, debattene om abort, pride og sekularisering bygger politiske lag
over troen. Men å redusere Bibelen til en grunnlov for kulturkamp er å overse
alle sidene som handler om nestekjærlighet, fred og bønn.
Akademiske analyser kan telle og kategorisere, men de kan ikke gripe
det som ikke kan måles, veies eller bevises. Likevel finnes det – i
fengselscellene, i huskirkene, i vitnesbyrdene fra mennesker som sier de har
funnet håp der alt annet sviktet.
Så dissiker, analyser og forutsi kristendommen så mye dere vil – bare
ikke glem essensen: tro, håp og kjærlighet. En ting er hvert fall klart:
Nietzsche tok feil. Gud lever i beste velgående.
Ny Alpha–serie: – Møter
ungdommens behov
ungdom vekkelse meninger politikk tro konvertering høyrebølgen debatt kristendom