NRK program sår tvil om evangeliene
| Debatt
VET SVARET: Hvem skrev egentlig de originale
evangeliene, spør Terje Berentsen. Illustrasjonsfoto.Foto: Adobe Stock
Terje BerentsenEidsvågneset
Publisert 02.07.25 - 11:25 Sist oppdatert 02.07.25
- 11:26
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
NRK har i forbindelse med jul og påske sendt programmet «Hvem skrev Det nye testamente?». Det hevdes
foran disse programmene at forskere, teologer og arkeologer skal kaste lys over
evangelienes tilblivelse.
Jeg mener at dette programmet heller mistenkeliggjør og sår tvil om
evangeliene. Det blir f.eks. reist tvil om evangelistene virkelig har eksistert.
Slike spørsmål blir sjeldent og aldri stilt offentlig om f.eks. Sokrates. Det
er typisk for mange slike programmer at evangeliene fremstilles som fiksjon
heller enn biografiske skildringer av Jesus sitt liv og virke.
I det aktuelle programmet om evangeliene var der en del påstander som
kun er spekulasjoner og dermed ikke har noen vitenskapelig verdi. Man skal
selvfølgelig ikke bygge sin kristne tro på vitenskap, men subjektive og
konspiratoriske uttalelser gitt i en vitenskapelig sammenheng kan virke svekkende
på det skriftlige grunnlaget for kristendommen.
Men hvem skrev egentlig de originale evangeliene? Det riktige svaret er
Matteus, Markus, Lukas og Johannes. Her må det også nevnes at evangeliene ble
formidlet muntlig en tid før de ble skrevet ned. Men ingen av de opprinnelige
dokumentene har overlevd til våre dager, det er det jo knapt noen dokumenter
fra den tiden som har.
Mediet som de første evangeliene ble skrevet på (de hadde ikke holdbart
papir) ble forvitret, og har selvfølgelig måttet fornyes. (Papyrus varer f.eks.
i maks 300 år.) Menighetene hadde egne skrivere som etter hvert fornyet det
materialet som evangeliene var skrevet på og kopierte og mangfoldiggjorde
tekstene. De har selvfølgelig referert til den opprinnelige kilden ved å skrive
at evangeliet f.eks. er etter Matteus.
Forskjeller i evangeliene, men
ikke uoverensstemmelser
Man blander i programmet sammen den historiske ødeleggelsen av Tempelet
i Jerusalem i år 70 og at Jesus på forhånd taler om Tempelets ødeleggelse i
Matteusevangeliet. Man forstår altså ikke at Jesus her kom med en forutsigelse.
Det slås på slikt feilt grunnlag fast at dette evangeliet må ha vært skrevet
etter Tempelets ødeleggelse i år 70. På samme vis slår man uten videre fast at
siden Markus taler om vanskelige tider, så må også Markus ha skrevet sitt evangelium
etter år 70.
En regissør påstår også i programmet at Lukas ikke visste om at Paulus
skrev brev til menighetene. Men dette er også uvitenskapelig og spekulativt,
for Lukas kan jo selvfølgelig ha kjent til at Paulus skrev brev til
menighetene, selv om han ikke nevner det i sine skrifter.
I programmet nevnes også Eusebius som skrev den tidlige kirkens
historie helt fra evangelistenes tid og fram til 300-tallet. Han hadde tilgang
til skriftlig materiale som senere er gått tapt. I noen tilfeller er han den
eneste historiske kilden vi har for en del utenombibelske skrifter. Men han
avfeies med at han levde så sent som i det fjerde århundre (på
300-tallet).
I programmet nevnes kun Papias (ca. 160-130) som kilde for hvem som
skrev Markus og Matteusevangeliet, men alle de fire evangelier og dem som skrev
dem er ifølge Eusebius også bekreftet av Ireneus. Da blir det underlig å høre
at noen i dette programmet påstår at evangelistene antakelig aldri har
eksistert.
I dette programmet ser man bort fra Polycarp (69–155) og Ireneus
(125-ca. 203) pluss Clement (150–213) og også Origen (185-253). Enkelte av
disse personene referer skriftlig både til de opprinnelige biografene til
evangeliene og når og hvor de ble skrevet. De forteller om en nøye utvelgelse
av hvilke skrifter som var ekte og representative, basert på kildeautoritet og
bruk i menighetene.
De første kristne var altså svært nøye med hvilke skrifter som ble
autorisert, det skulle bevises at skriftene var apostoliske. Så vi kan altså
være ganske sikre på at datidens vurderinger var godt funderte.
Dette programmet ble presentert med at det skulle kaste lys over
evangeliene, men man svikter oppgaven med bare å komme med usannsynlige
spekulasjoner, det oppfatter jeg som villedende.
Håpet er at NRK med sine vanligvis høye krav til kvalitet finner et
bedre program til senere bruk ved de kristne høytider.
Slik kan du lære deg
bibelfortellinger utenat
bibelen eusebius evangeliene johannes teologi kristendom lukas markus matteus meninger nrk debatt