Professor savner endetid i kristen
forkynnelse
FORFATTER: Professor Njål Skrunes har skrevet boken
«Trøst for Guds menighet».Foto: Odd Mehus
Njål Skrunes
er ute med tidenes mest omfattende bok om Johannes' Åpenbaring på et
skandinavisk språk.
Tore Hjalmar SævikJournalist
Publisert 07.09.25 -
20:45 Sist
oppdatert 08.09.25 - 09:10
De to siste årene har 80-åringen brukt mye av sin våkne tid på å skrive
boken «Trøst for Guds menighet».
Bakgrunnen er at han lenge har vært opptatt av Bibelens budskap om
endetiden og fullendelsen. Med teologisk fagspråk kalles det eskatologien.
– Jeg har hatt mange bibeltimer om dette opp gjennom årene, sier
Skrunes.
I det meste av sitt yrkesaktive liv jobbet han ved NLA Høgskolen. En
periode var han også rektor.
Du kan lytte til hele intervjuet med Njål Skrunes på podkast:
Nå eller aldri
Johannes´ Åpenbaring byr på noen utfordringer med både språk og innhold
som Skrunes synes fortjener en grundig gjennomgang.
– På grunn av andre gjøremål ble det utsatt og utsatt til jeg endelig
sa: Nå eller aldri, sier han.
Inntrykket hans at oppmerksomheten om endetiden er blitt stadig svakere
i kristen forkynnelse de siste tiårene. Det mener han er uheldig.
Han viser til at denne dimensjonen på en eller annen måte er framme i
26 av de 27 bøkene i Det nye testamente. Det eneste unntaket er Paulus´ brev
til Filemon, et skrift som også er svært kortfattet.
– Endetidsperpektivet har vært der helt fra den første kristne tid,
påpeker han.
Omstridt plass i Bibelen
Forståelsen av endetiden har ofte skapt spenninger og strid.
Gjennom hele kirkehistorien har det dukket opp predikanter og
bevegelser som har lansert spekulative utleggelser av boken, til tider med
dramatiske konsekvenser.
Et tidlig eksempel er montanismen, en profetisk bevegelse som oppsto
sent på 100-tallet.
– De var svært sterke tilhengere av Johannes´ Åpenbaring. Når de kom i
miskreditt, førte det til at selve boken også kom i miskreditt, sier Skrunes.
Allerede den gang var noen kritiske til om skriftet burde tilhøre
kanon, altså inngå i Det nye testamente.
Skeptisk Luther
Den diskusjonen dukket opp igjen på reformasjonstiden. I en tidlig fase
lurte Luther på om skriftet burde ut av Bibelen.
– Det henger sammen med at han på 1520-tallet møtte bevegelser som
brukte Johannes´ Åpenbaring på en meget radikal måte som skapte krig og opprør.
Dette satte hele reformasjonsbevegelsen i fare, forklarer professoren.

700 SIDER: På engelsk finnes det mange omfattende kommentarer om
Johannes´ Åpenbaring, men Njål Skrunes har levert den mest omfattende på norsk,
dansk eller svensk.Foto: Odd Mehus
Men da situasjonen roet seg, ble Luther mer positivt innstilt og fikk
syn for de store teologiske linjene i boken.
Reformatoren selv kom til å bruke Johannes´ Åpenbaring på en måter som
mange i ettertiden vil være kritisk til. Ikke minst gjelder det
identifiseringen av paven som antikrist og Den romersk-katolske kirke som det
frafalne Babylon.
– Det viste seg at dette ikke stemte. Det førte igjen til at ikke bare
anvendelsen, men selve boken kom i miskreditt, påpeker Skrunes.
Men han synes det å trekke seg unna boken er en dårlig løsning. I
stedet oppfordrer han til å lese den langsomt og grundig, med et helbibelsk
perspektiv.
Symboltungt språk
De fleste teologer regner med at boken ble nedtegnet på 90-tallet etter
Kristus, blant de siste av bøkene i Det nye testamente.
– Vi kaller det gjerne for en apokalyptisk-profetisk bok, påpeker
Skrunes.
Han forklarer at den forteller om den guddommelige virkelighet. Språket
er dermed preget av symboler og metaforer, som man kjenner fra liknende bøker i
samme sjanger fra denne perioden.
– Sammenliknet med noe av denne litteraturen er Johannes´ Åpenbaring
mer nøktern og tilbakeholden, sier Skrunes.
Han påpeker at boken mer enn noen annen i Det nye testamentet er
gjennomsyret av gammeltestamentlige begreper og bilder.
To hoveddeler
Boken har to hoveddeler: Kapittel to og tre inneholder brev med trøst
og formaning til sju forskjellige menigheter i Lilleasia, vest i dagens Tyrkia.
Fra kapittel 4 til 22 fortelles det så om ting som skal skje i framtiden.
– Denne delen starter med to kapitler som utgjør den teologiske
plattformen for alt som sies. Kapittel 4 er et møte med Gud som er på tronen,
som er Herre over alt og styrer historien. Kapittel 5 handler om Jesus som
Messias, men framfor alt som Lammet, som døde for oss og ved sitt blod kjøpte
oss fri fra dommen og døden, sier Skrunes.
Forfølgelse og forførelse
Teologen legger ikke skjul på at de følgende kapitlene inneholder mye
som er krevende å fortolke. Men han mener det avgjørende er å forstå det som en
beskrivelse av den grunnleggende kampen i tilværelsen som går mot sin
avslutning.
På den ene siden står de destruktive kreftene, underlagt satan, som vil
bryte ned og ødelegge verden generelt og den kristne kirke spesielt. Skrunes
poengterer at angrepene mot kirken kommer både i form av forfølgelse og
forførelse.
– Forførelsen sikter mot å skape mistillit til Guds ord og vitnesbyrdet
om Jesus Kristus, budskapet om hvem Gud er og hva han har gjort. Den
situasjonen befinner vi oss midt oppi, sier han.
Syndefallets virkning og vilkår
– For mange fremstår ikke Johannes´ Åpenbaring bare uforståelig, men
også skremmende. Hvorfor har du kalt boken din «Trøst for Guds menighet»?
– Boken min har det jeg vil kalle en realistisk tilnærming til at
denne verden lever under syndefallets virkning og vilkår, under satans
påvirkning og syndens makt, sier Skrunes.
Han påpeker at virkeligheten er preget av forgjengelighet, katastrofer,
destruksjon, urett, krig, smerte og sykdom.
– Det er et bilde vi i vår vestlige verden stadig skyver fra oss. Men
vi får den inn på skjermene våre hele tiden. Og denne virkeligheten er
nærværende i Åpenbaringsboken. Det kan bli skremmende. Men hadde vi levd i
Gaza, Ukraina eller Sudan i dag, ville vi fått et like skremmende bilde av
virkeligheten, sier han.

NØKTERN: Njål Skrunes oppfordrer til å hele tiden spørre seg hva
teksten faktisk sier når man leser Johannes´ Åpenbaring.Foto: Odd Mehus
På denne mørke bakgrunnen mener han Åpenbaringsboken viser hvor håpet
faktisk ligger.
– Midt i all nød som syndefallet og syndens krefter har skapt, får vi
se at Gud skal forløse denne verden og at et nytt skaperverk skal tre fram. Det
er et løfte til en lidende, kjempende, forfulgt og forført menighet, fremholder
han.
Varsom med konklusjoner
Det finnes flere overgripende fortolkninger av hva Johannes´ Åpenbaring
egentlig handler om, og hvordan man skal anvende boken på begivenheter i
verden.
– Jeg redegjør for de forskjellige synene, og på enkeltsteder i
kommentaren forklarer jeg hvordan de slår ut når bibelteksten skal tolkes,
opplyser Skrunes.
Samtidig vil han være varsom med å være bastant i utleggelsen.
– Jeg vil si om boken at den er nøktern, tekstnær og åpenbaringsorientert,
sier han.
Dermed gir han ikke uttrykk for sterke oppfatninger av for eksempel om
hva tusenårsriket er.
En global virkelighet
– Hvordan finner man balansen mellom å være våken og ikke spekulativ
når man leser Åpenbaringsboken?
– Det ene er at Jesus selv advarer mot å bestemme tid og time for hans
gjenkomst. Det lærer oss å være tilbakeholdne med å fastsette et tidspunkt for
når det skal skje, sier Skrunes.
Han viser til at det opp gjennom historien har vært mange feilslåtte
forsøk på å forutsi Jesu gjenkomst.
– Samtidig kommer vi ikke forbi at Bibelen taler om tegn som varsler at
tiden for fullendelsen nærmer seg. Slik er det også med Åpenbaringsboken.
Han viser til at Åpenbaringsboken beskriver en global virkelighet som
først er oppstått i vår tid: Mennesker over hele kloden samhandler økonomisk,
teologisk og gjennom mediene.
– Gjennom Åpenbaringen er det en helt tydelig akselerering av de
destruktive kreftene som allerede har preget perioder og situasjoner i
menneskeslektens historie, sier han.
Det mener han også gir grunn til ettertanke stilt overfor katastrofer
som fort kan forplante seg og at mennesket har fått kapasitet til å ødelegge
jorden på kort tid.
Som å pleie syk mor
– Hva ser du som en sunn kristen tilnærming til slike utviklingstrekk?
– Vi kan tenke om jorden som vår syke mor, som vi pleier best mulig
inntil døden inntrer, sier Skrunes.

HÅP: For Njål Skrunes er det viktig å fremholde at Johannes´ Åpenbaring
først og fremst formidler det kristne håpet.Foto: Odd Mehus
Det er en metafor han har lånt fra en tysk teolog.
– Det spesifikke med den kristne forkynnelsen er at den så tydelig
taler om det kristne håpet. Erfaringene vi kan komme til å få, forteller oss at
dette ikke er avslutningen. Det fører mot fullendelsen.
– Hvordan bør det prege kristen forkynnelse?
– Det bør oftere bli talt om fullendelsen og håpet vi har, på bakgrunn
av en realistisk forståelse av livet i den falne verden.
Beriket trosliv
– Hva har det gitt deg å jobbe så inngående med Johannes´ Åpenbaring?
– Det har beriket hele min tro og teologiske tenkning. En side ved den
bibelske tekst er blitt mer fyldig for meg. Det er ikke noe som er blitt nytt,
men det er noe som er utdypet.
nyheter eskatologi endetiden njål skrunes johannes' åpenbaring kristen forkynnelse
___________________________________________________________________________________________
S
Svein Pedersen
Selvsagt er den katolske kirke skjøgekirken. Før man
avviser tanken bør man se på hva den katolske tro innbefatter. Det er en miks
av all slags gammel hedenskap pakket inn i en sakral form. Er paven virkelig
Guds stedfortreder på jorden? Hva er Guds kirke? Guds rike er inne i dere.
S
Svein Pedersen
… advarselen til alle andre er at hun også har døtre
som også er like utro mot Guds Ord.
E
Erling Rimehaug
«Trøsteboken som ble skremmebok». Det var tittelen
på en artikkel jeg for mange år siden skrev om Åpenbaringen.