Rettssakene
mot Päivi Räsänen avslører det moderne demokratiets største svakhet
| Kommentar
Fremveksten av kristen nasjonalisme i USA har skremt
mange sekulære nordmenn. Men vil de virkelig forstå ideologiens appell,
anbefaler jeg en titt på Finland.
Espen
Ottosen skriver om kristennasjonalismens appell, som Hilde Sandvik (i midten)
har kritisert, i lys av rettssaken i finsk høyesterett mot Päivi Räsänen.Foto:
Espen Ottosen, Odd Mehus, Helge Skodvin / NPK
Espen OttosenKommentator
Publisert 02.11.25 - 13:07 Sist
oppdatert 02.11.25
- 13:28
En ny merkelapp, som ofte benyttes som et
skjellsord, har på få måneder fått et slags gjennombrudd i Norge.
Jeg snakker om kristennasjonalisme.
Det er et uttrykk som klistres til kristne på den
amerikanske høyrefløyen som heier på Donald Trump. Ifølge kritikerne vil disse
knuse demokratiet.
La meg presisere at jeg gjerne kritiserer de som
fremmer et autoritært tankegods eller opptrer udemokratisk. Dessverre er det
mye å ta av når det gjelder dagens amerikanske president og en del av hans
støttespillere.
Jeg mener det er viktig å forsvare demokratiske
idealer – som ytringsfrihet, religionsfrihet, frie valg, fri presse, rettsstat
og likhet for loven, mindretallets rettigheter og mye mer.
Men etter å ha fulgt rettssaken mot Päivi Räsänen i
Finland er det lett å forstå at kristne opplever at deres ytringsfrihet
angripes fordi det fremstilles som et demokratisk fremskritt å forby såkalt
hatprat.
Hvor fantastisk er Finland?
Ifølge organisasjonen Freedom House er Finland et enestående demokrati.
Befolkningens politiske rettigheter eller liberale friheter er uten
begrensninger.
Mens Norge får 99 poeng, USA 84 – og Kina bare 9 –
gis Finland 100 poeng av 100 mulige, som eneste land i verden.
Desto mer forunderlig er det at en respektert lege –
og et parlamentsmedlem gjennom flere tiår – har gått gjennom tre tidkrevende
rettssaker fordi hun har sagt sin mening om pride, homofilt samliv og ekteskap.
Hun er blitt anklaget for å «oppfordre» eller
«oppildne» til hat mot homofile selv om hun beviselig har gjort det motsatte:
Hun har sagt utvetydig at homofile, i likhet med alle andre, har et ukrenkelig
menneskeverd. I heftet som ligger til grunn for rettssakene skriver hun at
denne minoriteten skal møtes med godhet av kristne.
Når verdens mest demokratiske land likevel velger å
bruke store ressurser på å gå etter henne med juridiske maktmidler, har noe
virkelig gått galt.
Tusenvis dømmes for hatprat
Det er ikke bare Finland som de siste årene har fått
nye lover mot «hatprat».
I England ble tusenvis dømt for sine ytringer i
fjor. Ikke noe land har en lavere terskel for å bøtelegge og fengsle mennesker
for ulike former for hatprat. Den skotske juristen og politikeren Adam
Thompson har nylig gitt en interessant og kritisk
gjennomgang av praksisen.
Erik Mustad, ekspert på Storbritannia ved
universitet i Agder, sa nylig til Aftenposten at britiske
myndigheter går «unødvendig hardt» til verks.
Også i Norge er strengere lover mot hatprat blitt
innført. I tillegg kriminaliserer loven mot konverteringsterapi frivillige
samtaler om seksualitet mellom voksne mennesker. Konservative trossamfunn og
organisasjoner trues kontinuerlig med å bli fratatt statsstøtte.
Alle disse eksemplene illustrerer at nye tanker om
hva det vil si å forsvare demokratiske idealer har vokst fram. De oppleves som
alt annet enn nøytrale.
Beskyttelse av minoriteter er
viktigst
For noen er det blir en selvfølge å tenke at
individuelle rettigheter – som alle har i kraft av å være mennesker – ofte må
vike siden noen grupper trenger særlig beskyttelse.
Det fremstilles gjerne som et viktig fremskritt, som
økt solidaritet, men resultatet er at det blir legitimt å gjøre forskjell på
folk.
Forfatteren og skribenten Andreas Hardhaug Olsen argumenterer
godt for at tankegangen bør kalles for «woke» eller «wokeisme». Og han mener
det er «en ideologi som plasserer mennesker i et offerhierarki basert på deres
identitetsstatuser, som for eksempel svart eller hvit».
Det betyr at de som i størst grad er ofre, skal
prioriteres hver gang noen hevder at menneskerettigheter kolliderer. Derfor
blir viktigere at homofile eller lesbiske beskyttes mot krenkende uttalelser
enn å holde fast på en århundrelang forståelse av trosfrihet og ytringsfrihet.
Det synes ikke å spille noen rolle at
også konservative kristne må sies å være en minoritet i vestlige land. En
årsak kan være at det er viktigere å beskytte menneskers opplevde identitet –
for eksempel som homofil eller transperson – enn deres ståsted.
Dessuten hjelper det ikke å fremstille seg selv som
en minoritet når kristne først og fremst stemples som undertrykkende og
fordømmende.
«Fascistiske holdninger»
Jeg tror denne forståelsen av fenomenet woke – og
uenighet om minoriteters «rett» til å ikke bli krenket skal overskygge
ytringsfriheten – kan si noe viktig om den kristne høyresidens appell blant
annet i USA. Og en av de viktigste representantene var Charlie Kirk som ble
skutt og drept 10. desember i år.
I NRK Debatten onsdag kveld gjentok Danby
Choi, redaktør for kulturavisen Subjekt, at Kirk opptrådte «forbilledlig» fordi
han åpent diskuterte med meningsmotstandere. Han ble kritisert av blant
annet Magnus Marsdal – redaktør for Manifest Media – fordi han dermed bidro til
å «renvaske antidemokratiske krefter».
Marsdal var ikke i tvil om at Kirk sto for ekstreme
og fascistiske holdninger. Og da hjalp det ikke at sjefredaktør Vebjørn
Selbekk i Dagen i samme debatt kalte Kirk en martyr for ytringsfriheten.
Dagen etter debatten lot Hilde Sandvik – journalist
og mest kjent som programleder i «Norsken, svensken og dansken» – alarmklokkene
kime i en tekst på Facebook. Den ble senere trykket i Subjekt. Teksten er blitt delt og
hyllet av svært mange som preses Olav Fykse Tveit og pensjonert biskop Halvor
Nordhaug.
«Dette handler ikkje om ein debattant som møtte folk
i augnehøgde eller som blei ein martyr for det frie ord, som Selbekk hevdet»,
skrev Sandvik. Hun mistenkte Selbekk for ikke å ha «tatt seg tid til å setje
seg inn i kva rolle Kirk spelte i kampanjen for å omdanne USA til ein
teokratisk republikk kontrollert av MAGA-kristne».
Men er det virkelig sant at mange kristne i USA –
inkludert nå avdøde Charlie Kirk – vil ta knekken på demokratiet?
Få gode eksempler
Hilde Sandvik viser til flere kilder i sin artikkel
om Kirk og kristennasjonalismen. Svært viktig er en fersk bok fra professor Matthew Boedy som tar for seg «ideologien
om sju fjell» (på engelsk «the Seven Mountains Mandate»). Hun skriver også mye
om Kirks tankegang – og finansieringen av hans organisasjon.
Jeg leste nylig boka som også var en inspirasjonskilde
for Joel Halldorfs kritiske gjennomgang av Kirks kristendom,
blant annet i VG, og som jeg tidligere har nevnt.
Gang på gang skriver Boedy
at kristennasjonalister vil «ødelegge demokratiet». Men referansene
hans har få gode eksempler. Jeg kom for eksempel ikke over et eneste tydelig
sitat fra Charlie Kirk om at han var imot frie valg eller ville ta
ytringsfriheten fra demokrater.
Det betyr ikke at jeg går god for
kristennasjonalismen. Jeg synes det er beklagelig at Kirk så helhjertet støttet
Donald Trump og ikke minst den grunnløse påstanden om at valget i 2020 ble
stjålet.
Å blande tro og politikk kan
være skummelt. Men å la det være er helt umulig
Nymotens konspirasjonsteori
Noen kristne i USA lager en svært problematisk
blanding av tro og politikk. Flere lefler med en teokratisk tankegang og
Boedy har funnet fram sitater som kan forstås som et angrep på grunnleggende
demokratiske spilleregler.
Men problemet med boken til Boedy – og gjengivelsen
som Sandvik gir – er at beskriver en helhetlig tankegang ut fra fragmentariske
uttalelser. Å snakke om en salgs sammensveiset, gigantisk bevegelse knyttet til
ideologien om de sju fjell er ikke langt unna å være en nymotens
konspirasjonsteori.
Det er kort sagt mye som skiller politikeren
Marjorie Taylor Greene fra avdøde Loren Cunningham, grunnleggeren av Ungdom i
Oppdrag, som begge kobles til bevegelsen i boken. Boedy overser også at Greene er en temmelig marginalisert skikkelse i
det republikanske partiet.
Det er talende at Boedy, når han et sted skriver at
«mange» kristennasjonalister også «krever at bare kristne vil ha full
stemmerett i en nasjon styrt ut fra mandatet», verken nevner et eneste navn
eller har på plass en eneste henvisning.
Stort sett hentes de gjentatte påstandene om at
kristennasjonalister vil ødelegge demokratiet fra kritikere. Til grunn ligger
spekulative analyser av hva konsekvensen kan bli av en eller annen uttalelse
som kan tolkes noe ulikt.
Behovet for ny kurs
Alt dette betyr ikke at jeg tar til orde for at
amerikanske kristne på høyresiden bare har sunne, demokratiske instinkter og
kjemper imot alt som smaker av autoritært tankegods.
Tvert imot finnes svært problematiske
kristennasjonalistiske ideer. Jeg forstår godt at uroen – og kritikken – som
også rammer noen av Kirks politiske uttalelser.
Det blir likevel feil å hevde at Trumps kristne
støttespillere står sammen om å ønske seg at USA skal bli et teokrati uten
religionsfrihet, ytringsfrihet og frie valg. Langt mer presist er det derimot å
påstå at disse vil at det amerikanske demokratiet i større grad skal vende
tilbake til et spesifikt kristent fundament.
Det skyldes ikke minst frykten for at kristne i
økende grad vil få problemer – i verste fall ved å miste jobben, blir bøtelagt
eller til og med fengslet – hvis de hevder at abort er galt, at det bare finnes
to kjønn eller at ekteskapet er for mann og kvinne.
Rettssaken mot Päivï Räsänen i Finland kan være med
å illustrere hvor demokratiet er på vei hvis en sekulær tankegang, og woke, i
økende grad legges til grunn.
kristennasjonalisme demokrati meninger ytringsfrihet woke päivi räsänen