Tone-Lise om hvordan kristne møter døden: –
Jeg savner evighets-perspektivet
DØDEN: Tone-Lise Frantzen fra Bergen er pensjonert
fysioterapeut og deler sine perspektiver på døden etter 24 års fartstid i
palliasjon – lindrende behandling for syke og døende.Foto: Odd Mehus
«Enten jeg
lever eller dør hører jeg Herren til», sier Paulus i Romerne 14,8. Bibelverset
hjelper Tone-Lise Frantzen å tenke på døden uten frykt.
Gunnhild LønningJournalist
Publisert 08.10.25 - 05:00
«Forfremmet til herligheten», stod det ofte i dødsannonser før i tiden.
Ordene beskriver noe den pensjonerte fysioterapeuten Tone-Lise Frantzen
savner blant dagens kristne: evighetsperspektivet.
– Jeg reagerer alltid når kristne, som blir konfrontert med at de blir
eldre, for eksempel på runde dager, sier at «alternativet er mye verre».
Da pleier jeg å protestere. Jeg savner evighetsperspektivet, det at vi er
i trygge hender og at det ligger noe enda bedre foran oss – til tross for
sorgen over det man forlater.
Etter 24 års fartstid i palliasjon – lindrende behandling av
alvorlig syke og døende – har hun vært til stede i siste fasen av livet
hos mange mennesker og sett at man takler sykdom og død svært forskjellig.

EVIGHETSPERSPEKTIVET: – Vi er i trygge hender, og det ligger noe bedre
foran oss, sier Frantzen.Foto: Odd Mehus
– Mange var redde og fortvilet i møte med døden, mens andre var
trygge. Noen kunne være 80–90 år gamle og synes det var urettferdig at de
skulle dø, mens andre kunne være unge og tenke: «Hvorfor ikke meg?», sier
Frantzen.
Erfaringene fra palliativ behandling har gjort henne mer bevisst på
livets skjørhet.
– Jeg er takknemlig for livet og tar det ikke for gitt.
Tett på døden
·
Denne saken er nummer seks i Dagens serie: Tett
på døden.
·
Gjennom flere saker vil vi utforske døden fra
teologisk, filosofisk og personlig hold.
Mot aktiv dødshjelp
Palliasjon handler ikke bare om å lindre fysiske smerter, understreker
hun.
– Det er en helhetlig tilnærming for å lindre både fysisk, psykisk,
sosial, åndelig og eksistensiell smerte. Derfor jobber man i tverrfaglige team.
Imidlertid har norsk helsevesen fremdeles en vei å gå når det gjelder å
møte spesielt de eksistensielle og åndelige behovene, mener Frantzen.
– Mange pasienter som er i siste fase av livet, har ønske om å snakke
om disse tingene, men kan oppleve at det ikke er rom for det. Det er imidlertid
et uttalt mål i palliativ omsorg å ivareta hele mennesket.
Hun tror en sterkere satsing på god palliasjon er et viktig steg i å
forebygge innføring av aktiv dødshjelp.
– Vi ser ofte at når pasienter blir møtt på en helhetlig måte, kan
ønsket om å få hjelp til å dø forsvinne.
Kristen lege om døden:
– Unødvendig å frykte noe
man ikke kan kontrollere
Et sterkt øyeblikk
Selv har Tone-Lise en kristen tro som preger både livet og det nå
bakenforliggende arbeidslivet.
Norge skal, ifølge norske myndigheter, være et livssynsåpent samfunn,
og hun mener derfor at pasienter har rett til å møtes,- også på eksistensielle
og åndelige behov.
Da hun jobbet i palliasjon, formidlet hun ofte kontakt med presten ved
behov, men det hendte også at hun ba med pasienter som ønsket det. I den
forbindelse er det særlig en situasjon hun husker ekstra godt.
– Jeg hadde over tid en dame med langtkommet sykdom som ikke var en
troende og som hadde takket nei da presten tilbød henne nattverd. Vi hadde en
god kontakt og fikk etter hvert en naturlig samtale som førte til at jeg fikk
lede henne til tro. Det ble et sterkt øyeblikk da presten, pasienten og jeg –
etter hennes ønske – hadde nattverd på sykerommet dagen etter.
Personlige tap
For Tone-Lise har døden ikke bare vært en del av jobben – den har også
rammet nært. For om lag ti år siden mistet hun et barnebarn som ikke rakk å bli
mer enn ti timer gammelt. Dette tapet beskriver hun som sin største sorg.

HJEM: Frantzen kan fortsatt savne foreldrene sine, men hviler i
vissheten om at de er kommet hjem.Foto: Odd Mehus
– Jeg har også mistet begge foreldrene mine, men selv om jeg fortsatt
savner de, hjelper det å vite at de levde fullverdige og meningsfulle liv, og
at de selv var trygge i møte med døden, sier Frantzen og legger til:
– Et barn derimot har et ulevd liv, noe som gjør tapet ekstra vondt.
Men det er en stor trøst å vite at barnet er hos Gud.
Leif (30) møter menneske ved
livets slutt: – Mange kjempar imot døden
Da faren gikk bort for et par år siden, opplevde Frantzen hvordan det
indre kan fornyes selv om kroppen brytes ned.
– Bibelen sier at «om vårt ytre menneske forfaller, fornyes det indre
fra dag til dag». Uken før far døde lå han i sengen med hendene løftet og tårer
som trillet, og takket Jesus for nåden og frelsen. To dager før han døde sa
han: «Det er rart å tenke på at jeg skal dø om to dager.» Ånden hans var
klinkende klar. Å se hvor takknemlig han var, samt måten han møtte døden på,
gjorde avskjeden lettere.
Hver dag svarer Tor-Håkon (39)
på spørsmål om døden
En kultur for å snakke
Etter mange møter med døden mener Frantzen at vi må skape en
kultur for å snakke om døden, en naturlig og uunngåelig del av livet.
– Jeg tror ikke vi kan leve livet fullt ut hvis vi ikke har forsonet
oss med at vi skal dø. Det gjelder ikke minst for oss som er troende.
På spørsmål om hva hun vil si til mennesker som frykter døden, er hun
tydelig:
– Er de kristne, vil jeg minne dem om nåden og at de ikke trenger å
frykte, men tvert imot kan se frem mot herligheten.
– Men hva om de ikke er troende?
– Da vil jeg si at Gud tilbyr forsoning gjennom Jesus, og at det er
ingenting av det vi har gjort i livet som kan skille oss fra Guds kjærlighet.
Marius Mjaaland om farens død:
– Jeg havnet i en bunnløs sorg
aktiv dødshjelp palliasjon evighetsperspektiv nyheter døden kristen tro
11 kommentarer
Alle
kommentarer må skrives med ditt fulle navn. Vi vil moderere kommentarfeltet
aktivt for å se etter brudd på våre retningslinjer.
Les debattreglene våre for kommentarfeltet her.
For trangt i
kommentarfeltet? Send leserinnlegg til debatt@dagen.no
V
Vivi M Karlsrud
Takk
og amen!
A
Aksel Andressen
«….
tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser.»
Hebreerne
11:1
Abstrakt,
men samtidig konkret og virkelig.
Enten
tror man at man tror og legger med tillit og tillit, det man tror på som et
peilemerke for videre navigering i livet
Trosspørsmål
er indiskutable, da Tro er en personlig overbevisning, tillit eller formodning
om noe som ikke nødvendigvis kan bevises med fysiske bevis, og kan omfatte alt
fra religiøse sannheter, til tillit til andre mennesker eller ideer.
Tro
er ofte dypt forankret i individets livserfaringer, påvirket av kulturelle
faktorer, og fungerer som en kilde til styrke, håp og identitet.
Det
et ikke sjeldent at de som stoler blindt på GPS, kjører seg fast i ura, eller i
enveiskjørt gate.
A
Arne Solheim
Det
jeg reagerer sterkest på er uttalelsen om at “jeg ledet henne til tro”.
Det
riktige er vel forledet.
Den
døende valgte vel ikke å tro, men ble overbevist.
Da
lurer jeg på… hva var det som overbeviste henne?
Jeg
skulle gjerne visst hvilke dokumenterte argumenter som gjorde utslaget.
Hun
skriver og om døende barn.
Her
sier hun at synes det er godt å vite at de er hos Gud.
Hvordan
kan hun vite dette?
Hun
må gjerne tro at så er tilfelle, men for å vite, trengs dokumentasjon.
Det
forundrer meg stadig i disse kommentarfeltene om folk som tror både det ene og
andre.
Og…
det er de i sin fulle rett til.
Men
når de legger frem denne troen som sannhet, har de en jobb å gjøre.
Da
trengs det å underbygge med fakta.
Jeg
kan påstå hva som helst bygget på tro.
Jeg
kan TRO tro hvite mennesker står over de med mørkere hud.
All
påstand må dokumenteres.
Ellers
er det bare påstander.
J
Jarle lundsaunet
Jesus
har dokumentert det i sitt ord. Det står skrevet sa Jesus.
A
Arne Solheim
Hvordan
vet du det?
Har
vi dokumentasjon på at Jesus har sagt noe som helst?
Jeg
vet at det finnes mange påstander om dette i bibelen.
Men
påstander er ikke bevis.
J
Jarle lundsaunetAArne Solheim
Nikodemus
og jesus om natta Ingen kan sjå guds rike uten og bli fødd på ny med vatn og
ånd. Da ser vi beviset. søn. 12. okt. 2025, 10:07 skrev Dagen.no :
A
Arne SolheimJJarle lundsaunet
Herlighet!!
Hva
har hva Nikodemus og Jesus sine påståtte aktiviteter om natta med noe som helst
å gjøre?
Hva
henviser du til?
I
mine, og vitenskapens øyne, blir vi bare født èn gang.
(av
en sjans på en til flere milliarder)
Forstår
heller ikke din henvisning til 12. okt.
J
Jarle lundsaunetAArne Solheim
Heller
ikke nikodemus forsto hva jesus mente Derfor måtte han bli fødd på ny. Han
mente åndelig fødsel. Verdens vitenskap har ikke mulighet til og forstå noen
ting av dette. Bare de som er en ny skapning i Kristus. Paulus sa dette og. Men
det er en dårskap for den som ikke tror jesus sto opp fra graven på den 3 dag,
og lever i all evighet. Evangeliet er virkelig sanning. tor. 16. okt. 2025,
12:20 skrev Dagen.no :
A
Arne SolheimJJarle lundsaunet
Hvordan
blir man åndelig født på ny?
Hvorfor
mener du at vitenskapen skal forstå noen av dine påstander.
Vitenskapen
kan bare forholde seg til det som finnes i vårt fysiske univers.
Hvordan
kan de da dokumentere “gjenfødsel”?
Nå
tror jeg heller dårskap hører til dem som tror på noe som ikke kan etterprøves
og dokumenteres.
F.eks.
din påstand om Jesus sin oppstandelse.
Har
vi øyenvitne til Jesus sitt liv?
Nei.
Har
vi noe referanser utenfor bibelen til samme?
Nei.
Å
Åge Jørgen StrandAArne Solheim
Siden
du refererer til vitenskapen, så åpner du opp for en rekke spørsmål. Innenfor
hvilken vitenskap arbeider du? Eller, er du bare en legmann, men
vitenskapstroende? Uten denne klargjøringen er det lite å forholde seg til hvis
man ønsker å gå inn i en debatt på dine premisser.
A
Arne SolheimÅÅge Jørgen Strand
Luring
du…
Så
du mener man må ha en doktorgrad i emnet man refererer til for å uttale seg?
Skulle
tatt seg ut.
Vitenskapelige
publikasjoner er offentlige.
Det
er bare å lese seg opp.
Så
absolutt, jeg er en legmann, som støtter seg på vitenskapelige teorier.
Jeg foretrekker å
tro på fakta fremfor fiksjoner.