Tre myter om vekkelse
Kronikk:
VEKKELSE:
Vekkelsesmøtene på Vigeland i 2023 sprengt kapasiteten i bygdas idrettshall,
Lindesneshallen. Foto: Tor-Bjørn Nordgaard
– Kan vi forstå vekkelse bedre ved å se på hva det ikke er, spør
kronikkforfatter Truls Liland, som har forsket på vekkelsers
samfunnspåvirkning.
Truls
Liland
Stipendiat ved Hauge School of
Management, NLA Høgskolen
Publisert: 16.07.2025 kl 20:33
Siste nytt
·
Publisert: 18.07.2025 kl 11:05
·
Publisert: 18.07.2025 kl 10:32
·
Publisert: 17.07.2025 kl 09:50
·
Publisert: 16.07.2025 kl 20:33
·
Publisert: 16.07.2025 kl 18:10
Ny katolsk biskop er formelt
godkjent
Mest lest
Ved å definere hva
noe ikke er, kan vår forståelse av hva det egentlig er, øke. Kanskje spesielt
når det gjelder et såpass vidt begrep som vekkelse, som brukes på ulike måter:
Vekkelse kan beskrives som en møteform, altså vekkelsesmøter. Videre ser det,
for noen, ut til å primært handle om sterke følelser, erfart av de som blir
berørt av vekkelsen. Andre igjen vektlegger spektakulære og uvanlige
manifestasjoner. Alternativt vil noen hevde at vekkelse rett og slett er noe
som hører fortiden til.
Sammen
med mine to gode kollegaer, John Daniel Andersen og Jan Inge Jenssen, har jeg
forsket på vekkelsers samfunnspåvirkning. Her har vi spesielt sett på to
vekkelser, den haugianske vekkelsen på 1800-tallet og pinsevekkelsen i Norge på
begynnelsen av 1900-tallet. Disse har på ulike måter formet Norge, blant annet
ved at enkeltpersoner fikk sine liv forandret og gjennom et større engasjement
for et varmere og mer inkluderende samfunn.
For
å gjøre disse analysene hadde vi også behov for å definere vekkelse på en
tydelig og hensiktsmessig måte. Selve ordet vekkelse beskriver det å våkne opp
av søvn og i overført betydning det å komme ut av en tilstand av (åndelig)
bevisstløshet eller sløvhet. Når det gjelder vekkelsers omfang, kan de forstås
gjennom disse tre nivåene:
1)
Individuell fornyelse
2)
Lokal vekkelse
3)
Nasjonale oppvåkninger
Her
kan også en vekkelse spre seg videre fra det første nivået til nivå 2 og 3.
Når
det gjelder kjernen i fenomenet vekkelse, finnes det mye relevant materiale hos
sentrale vekkelsesledere og -forkynnere opp gjennom historien. Både Charles
Finney (1792-1875) og Jonathan Edwards (1703-1758) var sentrale skikkelser i
flere av de store vekkelsene i USA på 1700- og 1800-tallet. De snakket om
vekkelse som en gjenopprettelse av religiøst og åndelig liv. Dessuten finnes
det flere forskningsmessige bidrag som også legger denne tilnærmingen til
grunn.
Sett
i lys av dette, og teologen Steven Lands tre områder av pentekostal
spiritualitet: orthopathy («rette» følelser/affeksjoner), orthodoxy («rett»
lære) og orthopraxy («rett» praksis), kan vi si at vekkelse handler om
gjenopprettelse av autentisk eller ekte kristenliv.
Med dette som utgangspunkt, kan vi
se nærmere på noen vanlige oppfatninger om vekkelse og vurdere om de egentlig
representerer myter:
![]()
1. «Vekkelser
handler først og fremst om sterke følelser og uvanlige manifestasjoner»
Flere
som har opplevd vekkelse, forteller at de har erfart sterke følelser og til og
med spektakulære manifestasjoner. Men her er det viktig å merke seg at ikke
alle erfarer vekkelse på denne måten og samtidig være tydelige på at vekkelsen
har hatt positive effekter i deres liv.
Dessuten:
Basert på definisjonen over, handler det mer om hva vekkelsen fører til i livet
til de som berøres, enn det de opplever i øyeblikket. Mange opplever sterke
følelser og uvanlige manifestasjoner i vekkelser, men perspektivet lagt til
grunn her, er mer opptatt av om disse faktisk bidrar til en gjenopprettelse av
autentisk kristenliv.
2. «Vekkelser
handler mest om møteform»
Vekkelsesmøter
assosieres ofte med fenomenet vi ser nærmere på her. Dette kan være en
beskrivelse av ett eller flere møte(r) som er en del av en vekkelse. Men det er
kanskje oftere en beskrivelse av en bestemt møteform eller -stil, med frelsesinnbydelse,
et kall til større overgivelse og kanskje til og med en musikkstil som har
preget tidligere vekkelser.
I
lys av definisjonen beskrevet over, vil ikke en bestemt møteform eller -stil
være det sentrale, men hvorvidt de som er til stede responderer og ser en
forandring i sine liv, preget av en fornyelse eller gjenopprettelse av sitt
trosliv.
3. «Vekkelser
hører fortiden til»
De
mange vekkelsene vi kan identifisere opp gjennom historien kan føre til en
oppfatning om at vekkelser er noe som kun hører fortiden til. Men dersom
vekkelse primært handler om at den enkelte blir vekket til et autentisk
kristenliv, er det ikke noe ved dette som skulle tilsi at vi her kun ser på et
historisk fenomen. Det at vekkelser også skjer i vår tid, understreker dette.
![]()
Som
vi har sett, tar kjernen i fenomenet vekkelse utgangspunkt i en fornyelse eller
gjenopprettelse av kristenlivet. Det får også konsekvenser for livet vi lever,
herunder et engasjement for å gjøre noe godt for andre og bidra til et bedre
samfunn. Sett i lys av de mange utfordringer vi som samfunn står overfor i dag,
er det ikke vanskelig å se behovet for vekkelse og dens samfunnsforvandlende
kraft.