Verdenskjent historiker: – Jødenes gylne
epoke er over
ADVARER: Historikeren Simon Sebag Montefiore hadde
et dystert budskap til de frammøtte.Foto: Asgeir Ueland
Den britiske
historikeren Simon Sebag Montefiore er urolig for fremtiden til verdens jøder i
etterkant av 7. oktober-massakren.
Asgeir UelandDagens journalist i Israel
Publisert 19.11.25 -
13:58 Sist
oppdatert 19.11.25 - 13:58
JERUSALEM: Simon Sebag Montefiore er en av verdens ledende og populære
historikere.
Han har skrevet flere bøker om Russland, og ikke minst en stor biografi
om Jerusalem. I etterkant av covid kom han med en verdenshistorie, sett gjennom
øynene til tre store slekter.
I helgen hadde han en samtale med den israelske forfatteren Matti
Friedman på Israels nye nasjonalbibliotek, som ligger rett ved Knesset.
Selv om samtalen var lett i formen, med en del latter, var budskapet
til Sebag Montefiore alvorlig nok.
– Det var en slags gylden epoke for jøder mellom 1948 til 7. oktober
2023, sa Sebag Montefiore.

VERDENS HISTORIE: Det ble også tid til å dykke inn i flere
verdensproblem i samtalen mellom Sebag Montefiore og Matti Freidman.Foto:
Asgeir Ueland
En ny tid
I etterkant av massakren 7. oktober, har verden beveget seg tilbake til
det gamle kjente mønsteret, mener historikeren.
– Antisemittismen var lenge et tabu, det vokste fram en liberal orden i
Europa etter Den andre verdenskrigen, men det er over nå, sa han.
Han pekte også på at USA har mistet sin plass som det vestlige landet
som hadde som utgangspunkt i å være godt. Kimen til dette ser han i etterkant
at invasjonen av Irak i 2003.
Også tidligere president Barak Obamas manglende vilje til å gripe inn i
Syria, etter å ha sagt at bruk av kjemiske våpen var en rød linje, ble
framhevet som en viktig endring i hvordan verden ser USA. – Obama har ikke noen
stor utenrikspolitisk arv, sa han.

VARSLER EN NY EPOKE: Ruinene i Kfar Aza etter massakren 7.
oktober.Foto: AMIT SHABI
Arven fra korsfarerne
Samtalen mellom Friedman og Sebag Montifiore kom også inn på hvorfor
Vesten er så opptatt av det som skjer i Israel.
Historikeren pekte på noen fascinerende linjer, som strekker seg
tilbake til korstogene.
– I etterkant av korstogene så hadde alle engelske kirker et
Jerusalem-kammer.
Han mener at i Storbritannia, Frankrike og Tyskland har arven etter
korstogene alltid vært sterk. De har alltid følt et slags eierskap til de gamle
landområdene som utgjorde korsfarerkongedømmet i det utvidede Syria og i dagens
Israel.
– For meg minnet 7. oktober-massakren om massakrene som skjedde da
korsfarerne inntok Jerusalem, hvor de slaktet ned store deler av befolkningen
og så gikk til messe i Gravkirken, sa han.
Protestantenes inntog
– Da protestantismen vokste fram, ble teksten viktigere. Om det andre
kommet skulle skje, så man at jødene måtte vende tilbake til Jerusalem og alle
jøder måtte konvertere.
Han peker på at det i engelsk sammenheng alt var vanlig å peke på dette
under Oliver Cromwell, som avsatte kongen under den engelske borgerkrigen på
1600-tallet.
– Det er fra denne arven at britiske politikere som Lord Shaftesbury,
Lloyd-George og Churchill må forstås. De var veldig pro-jødiske, sa han.
Samtidig mener han at dagens progressive nå har skrevet om historien.
Det er den gamle arven fra følelsen i Vesten, om at de har et eierskap til Det
hellige land, som nå lever videre gjennom protestene mot Israel i vestlige
byer.
– Det er omtrent som historiene til de gamle filo-semittene fra
1800-tallet har blitt snudd på hodet, sa han.
I den timelange samtalen kom de to også inn på forfatterens
slektning, Moses Montefiore, som bygde det første
nabolaget utenfor gamlebyen i Jerusalem på alt på slutten av 1850-tallet.

KORSTOGENE HAR SKYLDA: Simon Sebag Montefiore pekte på at mange land i
Vesten føler et eierskap til Det hellige land som en arv fra korstogene.Foto:
Asgeir Ueland
Sionismen er eldre enn Herzl
– Vi må huske på at sionismen begynte lenge før Herzl, sa han.
Han pekte på en rekke jødiske skikkelser som jobbet for å bringe jødene
tilbake til Israel. En av dem var Joseph Nasi, som på 1500-tallet ble prins av Naxos, og var
en av datidens rikeste mennesker.
– Sultan Suleiman den store så på seg selv som den nye kong Salomon, så
Nasi fikk ikke bosette seg i Jerusalem, men han opprettet jødiske samfunn i
Tiberias og Safed den gang på 1560-tallet.
Verdensproblem
Samtalen var innom flere emner som gikk utenfor det som bare handlet om
Jerusalem og dagens situasjon for jøder i verden. Det ble snakket om både
Russland, som var begynnelsen til forfatterens store suksess, og den til nå
siste boka som er verdenshistorien.
Det dystre budskapet til tross, gjennom Sebag Montefiores biografi om
Jerusalem finner man hvordan mennesker, fra både lave og høye lag, har formet
byen gjennom 3000 år.
Men om man skal ta samtalen på alvor, så er vi nå over i en ny æra hvor
synet på jøder langt unna Jerusalem er endret. Ironisk nok som et resultat av
en blodig massakre på jøder 7. oktober 2023.
nyheter simon sebag montefiore korstogene sionisme jødenes historie antisemittisme